יום הנשים בצבעים- 1 במרץ

חודש מרץ הוא חודש הנשים בהיסטוריה בארה"ב. ב-8 במרץ נחגג יום האישה הבינלאומי וב-1 במרץ נחגג יום הנשים בצבעים, שנועד לציין את הישגיהן של נשים לא לבנות ואת תרומתן לעולם בכל דרך אפשרית: במדע, בהיסטוריה, בלחימה, בעבודה ועוד. נשים אינן נחות לעולם: הן נאבקות, מפגינות, מתרוצצות, לא מוותרות ופורצות דרך בתחומים רבים ושונים.



לכבוד יום הנשים בצבעים, הנה כמה סיפורים על נשים שפרצו דרך בהיסטוריה, למרות שנקודת המוצא שלהן הייתה נמוכה יותר גם בגלל היותן נשים וגם בגלל צבע עורן:

מיי קרול ג'מיסון, נולדה ב-17 באוקטובר 1956, היא האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שטסה בחלל. ג'מיסון היא אסטרונאוטית, מהנדסת ורופאה שנולדה באלבמה שבארה"ב.

פנינה תמנו-שטה, נולדה ב-1 בינואר 1981 בכפר וזבה שבמחוז גונדר שבאתיופיה. היא עלתה לארץ בגיל 3 ולמדה בתוכנית מצוינות לילדים מחוננים יוצאי אתיופיה. במקצועה היא עורכת דין ופועלת גם כעיתונאית ופעילה חברתית.
פנינה תמנו-שטה היא חברת כנסת מטעם מפלגת יש עתיד והיא חברת הכנסת הראשונה ממוצא אתיופי המכהנת בתפקיד זה.
פנינה תמנו שטה, מפלגת יש עתיד (מקור)
ואריס דירי נולדה ב-1965 בסומליה בשבט נוודים. היא עברה בגיל 5 תהליך של מילת נשים. בגיל 13 היא ברחה ממשפחתה שרצתה שתינשא לגבר מבוגר. היא הגיעה למוגדישו ומשם הצליחה להגיע ללונדון שם עבדה כעוזרת בית אצל דודתה שהיתה אשת השגריר הסומלי. אחרי שמשפחת דודתה חזרה לסומליה היא נשארה בלונדון ועבדה בניקיון בסניף של מקדונלדס. יום אחד ראה אותה צלם האופנה טרנס דונובן בעת שעבדה והציע לה לעבוד בדוגמנות. קריירת הדוגמנות שלה שגשגה והיא הפכה לדוגמנית בינלאומית. בשנת 1997 היא סיפרה בריאיון למגזין האופנה "מארי קלייר" על מילת הנשים שעברה כשהיתה ילדה. הראיון התפרסם וזעזע את העולם. בעקבות זאת היא הפכה לשגרירת האו"ם בנושא המאבק נגד מילת נשים.
ואריס דירי (מקור)
בנזיר בהוּטוֹ נולדה בפקיסטן ב-21 ביוני 1953. היא כיהנה פעמיים כראש ממשלה בארצה: בין השנים 1993 ל-1996, ובין השנים 1988 ל-1990. בנזיר בהוטו הייתה האישה הראשונה שהיתה ראש ממשלה בפקיסטן או במדינה מוסלמית כלשהי. בתחילת שנת 1990 ממשלת בהוטו התפרקה בעקבות האשמות בשחיתות שלטונית. ב-1993 היא שוב נבחרה להיות ראש ממשלה עד ששוב הודחה ויצאה לגלות פוליטית. היא חיה בדובאי ובלונדון, שם המשיכה להנהיג את מפלגתה, מפלגת העם הפקיסטני. בדצמבר 2007 היא שבה לפקיסטן, ואז נרצחה בפיגוע התאבדות שהתרחש בסיומה של עצרת תמיכה בה, בעיר רוואלפינדי.

מיסטי קופלנד נולדה ב-10 בספטמבר 1982 בקנזס סיטי שבמיזורי ארה"ב למשפחה ממוצא אפרו-אמריקאי. הוריה התגרשו כשהייתה בת שנתיים והיא נדדה עם אמה וחמשת אחיה בשכונות שונות בלוס אנג'לס שבקליפורניה. היא החלה לרקוד בלט בגיל 13 ועד מהרה הפכה לרקדנית מצטיינת. בשנת 2000 היא התקבלה לתיאטרון הבלט האמריקאי ובאוגוסט 2007 קודמה לדרגת רקדנית סולנית. מיסטי קופלנד היא הפרימה בלרינה הראשונה ממוצא אפריקאי אמריקאי בתיאטרון הבלט האמריקאי בתפקיד זה. 

מיסטי קופלנד- אוטוביוגרפיה (מקור)

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות