חג אלח'דר - חג דרוזי- חג אליהו הנביא- 25 בינואר

ב-25 בינואר בכל שנה, חוגגים בני העדה הדרוזית את חג אלח'דר, חג אליהו הנביא.
חג זה נחגג החל משנות ה-1960 והוא נחשב כיום שבתון אצל הדרוזים. החג מוקדש לאחד ממייסדיה הראשיים של הדת הדרוזית, הנביא סידנא אבו-אברהים, שהוא על פי המסורת אליהו הנביא, שמופיע גם במקורות היהודיים, הנוצריים והמוסלמים. אלח'דר הוא הנביא השני בחשיבותו על פי המסורת הדרוזית.
בחג אלח'דר נוהגים הדרוזים לעלות לקברו של הנביא בכפר יאסיף שבגליל המערבי, ליד העיר עכו, שם מתקיימים האירועים המרכזיים של החג. אל הקבר מגיעים גם ה"שייח'ים", אנשי הדת, לתפילות לבורא למען שלום העדה, שלום המדינה ושלום העולם. משפחות דרוזיות נוהגות להגיע כדי לקבל ברכות מהנביא ומאנשי הדת המכובדים.
מקומות נוספים שבהם על פי המסורת עבר הנביא אלח'דר והשאיר את ברכתו, ולכן הם משמשים כמקום עלייה לרגל לדרוזים: מקאם הנביא אבו אברהים בדלית אל כרמל, סלע נס השריפה (המוחרקה) ליד דלית אל כרמל, מזאר אלחד'ר במתלול צורים, מקאם אלח'דר (מערת אליהו) בחיפה, מקאם נבי אלח'דר בבוקעאתא, מקום מושב אליהו הנביא בן אריות בעין קניה, מקאם אלחד'ר בבניאס.


מי הם הדרוזים?
הדרוזים הם קבוצה אתנית במזרח התיכון, שדתה התפצלה מהאיסלאם השיעי-איסמאעילי במאה ה-11. המאמינים הדרוזים מכנים את עצמם בשם "אל מווח'דון", שפירושו המאמינים באל אחד. 
הדרוזים הם דוברי ערבית והריכוז הגבוה ביותר שלהם נמצא בסוריה (750,00 נפש), בלבנון (250,000 נפש) ובישראל (150,000 נפש).
הדת הדרוזית סודית, והיא ידועה רק ל"חכמים", כלומר רק מיעוט מהעדה יודעים את הדת והשאר הם הדיוטות, בורים שאינם מכירים אותה. ספרי הדת הדרוזיים נקראים "איגרות החוכמה" והם נכתבים בכתב יד על קלף על ידי סופרים מיוחדים. 






ה-25 בינואר הוא גם יום האייריש קופי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות