יום הסודה לשתייה- 30 בדצמבר

הסודה לשתיה (סודיום ביקרבונט) היא חומר שיש לו כל כך הרבה שימושים בחיי היום יום שלנו, שמגיע לה יום משלה.
היא עוזרת לעוגיות ולעוגות שאנחנו מכינים להיות רכות, היא עוזרת בעבודות ניקיון, להלבנת השיניים, לכאבי גרון, לכאבי בטן, להבהרת העור ואפילו לטיפול במחלת הסרטן ועוד. היא טובה לכל כך הרבה דברים, חוץ מלשתייה. משום מה מישהו החליט לקרוא לאבקה הזאת סודה לשתייה, מה שעלול לגרום לאנשים להתבלבל ולהוסיף אותה לשתייה. 
מי סודה שאותם אפשר לשתות הם מים (שמורכבים ממימן וחמצן) שבהם מומס פחמן דו-חמצני. הנוסחה הכימית שלהם היא: H2CO3. הסודה לשתייה היא נתרן מימן פחמתי, והנוסחה הכימית שלה היא: NaHCO3

את הסודה לשתייה אולי הכרתם מניסוי מדעי שערכתם בכיתה, ניסוי הר הגעש- שמים במיץ לימון או חומץ קצת קצת צבעי מאכל, מוסיפים אבקת סודה לשתייה ומקבלים זרם מבעבע של מגמה על שולחן הכיתה.
מי גילה את הסודה לשתייה?
התהליך התעשייתי הראשי להפקת סודה לשתייה נקרא תהליך סולווה (Solvay process) על שם התעשיין הבלגי ארנסט סולווה שפיתח את השיטה ובנה מתקן ייצור ראשון בשנת 1864. בתהליך זה מעבירים פחמן דו-חמצני CO2 דרך תמיסה מרוכזת של מלח בישול NaCl ואמוניה NH3.  
איך לחגוג את יום הסודה לשתייה?
את יום הסודה לשתייה תוכלו לחגוג בבניית הר געש משלכם: שימו מיץ לימון או חומץ בספל, צבע מאכל (אם יש- לא חובה), קצת סודה לשתייה ותקבלו לבה מבעבעת מהר געש. אם תוסיפו לחגיגה גם קצת סבון כלים- תקבלו קצף מרהיב שיתפרץ מהספל.




חוץ מזה כדאי לכם ללמוד על השימושים השונים של הסודה לשתייה וכמה שהיא יכולה לעזור לכם בחיים. אולי תגלו שימוש חדש לסודה ושתייה שלא ידעתם עליו, ובזכות היום המיוחד הזה תתחילו ליהנות ממנו. 



הסגולות הנפלאות של סודה לשתייה:

1. הבהרות כתמים בפנים- מריחה של תערובת של מיץ לימון סחוט עם חצי כוס סודה לשתייה על הפנים תעזור לכם להיפטר מכתמים, נמשים, צלקות אקנה ועוד על בפנים. עוד על טיפול בסודה לשתייה נגד אקנה.
2. טיפול בכאב גרון- שתייה של 2 כפיות אבקת סודה לשתייה בתוך כוס מים חמימים תקל על כאב הגרון שלכם באופן מיידי.
3. הלבנת שיניים- טבילה של מברשת השיניים במים עם סודה וצחצוח במשך כמה דקות יעזרו לכם להלבין את השיניים ולשמור עליהן לבנות. רק לא להפריז בצחצוח עם מי הסודה כי זה עלול לשחוק את השיניים.

4. מניעת ריח רע מהפה ופלאק על השיניים- מערבבים בחצי כוס מים 2 כפיות סודה לשתייה ומעט מיץ ליים, שוטפים את הפה ונפטרים מריח רע. עם תמיסה של מים עם 3-4 כפיות סודה לשתייה יעשו את העבודה. 

5. סודה לשתייה כדאודורנט- אם תפזרו קצת סודה לשתייה מתחת לבית השחי כמו טלק, היא תנטרל את ריחות הזיעה הלא נעימים ותימנע הופעת כתמי זיעה על הבגדים. הסיבה לכך היא שאבקת הסודה לשתייה היא חומר בסיסי. החיידקים שיוצאים את ריח הזיעה זקוקים לסביבה חומצית ולכן אבקת הסודה מנטרלת אותם.

6. תרופה נגד נזלת וליחה- אם אתם משתעלים וסובלים מעודף ליחה, הוסיפו כפית סודה למים רותחים ושתו לפני השינה. כדי להיפטר מנזלת טפטפו תמיסת סודה לתוך האף.
7. טיפול באפטות- אפטות בפה הן פצעים כואבים ומטרידים שקשה להיפטר מהם. גרגרו אבקת סודה לשתייה עם מים חמימים במשך חצי דקה ותראו שיפור משמעותי.

8. להיפטר מגירודים- מריחה של תערובת מים וסודה לשתייה על איזור בעור שנעקץ על ידי חרק או נצרב על ידי מדוזה עקיצה או צריבה מגרדת בעוד תעזור לכם להיפטר מהגרד במהירות.

9. מניעת סרטן וטיפול בו- הסודה לשתייה עוזרת להוריד את חומציות היתר בדם. לכן היא יכולה להפחית את רמת ה-PH של התאים הסרטניים ולעכב את התפשטותם בגוף.
10. להיפטר מקשקשים- אם אתם סובלים מקשקשים, הרטיבו את השיער ועסו את הקרקפת עם אבקת סודה. לאחר שתחפפו הקשקשים ייעלמו. התהליך יגרום לשיער להיות קצת יבש יותר, אבל במהרה בלוטות החלב שבקרקפת יתחדשו ויחזירו לו את הלחות.
11. להקלה על כאבי בטן- שתייה של חצי כוס מים עם כפית שטוחה של סודה לשתייה תעזור להיפטר מכאבי בטן, מצרבת ומגזים.

12. להיפטר מסימני מתיחה על העור- עיסוי קבוע של העור עם 3 כפיות של סודה לשתייה ומיץ של חצי לימון יגרמו לרקמות להשתקם מהר יותר.

13. נגד יבלות- אמבטיות מים פושרים עם סודה לשתייה יעזרו לעור הידיים והרגליים שלכם להיות רך ונעים.

14. ניטרול ריח רע בידיים- עם עבדתם עם חומרים שעושים ריח רע כמו שום או דגים, מירחו מי סודה לשתייה על הידיים ועל קרש החיתוך ותיפטרו מהריח.

15. ניטרול ריח רע במקרר- אם יש לכם ריח רע במקרר, העמידו בתוכו כוס עם אבקת סודה לשתייה והריח ייעלם.

טיפים לניקיון עם סודה לשתייה

אזהרה- לשימוש חיצוני בסודה לשתייה אין תופעות לוואי וסכנות, אולם לאנשים שיש להם חומציות נמוכה בקיבה או שמקבלים תרופות סותרות חומצה, אסור לשתות מי סודה לשתייה (מכיוון שהיא חומר בסיסי והם עלולים לסבול מרמה נמוכה מדי של חומציות בדם). כמו כן, לשתייה של סודה לשתייה עלולות להיות תופעות לוואי כמו חוסר תיאבון, בחילות, כאב ראש וכאבי בטן. במקרים כאלה הפסיקו את השימוש בה.


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות