היום הלאומי של סקוטלנד, יום אנדראס הקדוש- 30 בנובמבר

סקוטלנד היא חבל ארץ בצפון האי הבריטי, שמכסה שליש ממנו ונמצאת תחת הריבונות של הממלכה המאוחדת. בשפה הגאלית סקוטית נקראת סקוטלנד אלבה (Alba).
אנדראס הקדוש היה אחד משנים עשר השליחים של ישו. הוא נולד בבית צידה ליד הכנרת. הוא נחשב לפטרון של סקוטלנד והעיירה הסקוטית סנט אנדרוס נקראת על שמו. הוא נצלב בעיר פטרס שביוון על צלב בצורת האות X, ומכאן צורתו של דגל סקוטלנד.  
דגל סקוטלנד
ה-30 בנובמבר הוא יום אנדראס הקדוש ומסיבה זו זהו יום החג הלאומי של סקוטלנד. יום זה הוא יום חופש רשמי בסקוטלנד, וחוגגים אותו במופעי תרבות סקוטית, אוכל סקוטי מסורתי ומוזיקה. בעיר סנט אנדרוס ובערים נוספות נמשכות החגיגות במשך שבוע.

סקוטלנד היא חלק מהממלכה המאוחדת בריטניה הגדולה שמורכבת גם מויילס, אנגליה וצפון אירלנד. למרות שסקוטלנד היא חלק מבריטניה כבר יותר מ-300 שנים, יש לה מערכת משפטית נפרדת. מאז שנת 1999 יש לסקוטלנד פרלמנט נפרד שמחוקק בעניינים פנימיים. בשנת 2014 היה משאל עם בנוגע לשאלה אם להישאר חלק מהממלכה המאוחדת או להפוך למדינה עצמאית ו-55% מהסקוטים העדיפו להשאיר את המצב כמו שהוא ולהישאר בממלכה.




עיר הבירה של סקוטלנד היא אדינבורו. זו גם העיר השנייה בגודלה בסקוטלנד. העיר הגדולה ביותר בסקוטלנד היא גלזגו, שבעבר היתה אחד ממרכזי התעשייה החשובים בעולם. השטח הימי של סקוטלנד כולל חלקים גדולים מהים הצפוני וצפון הים האטלנטי ונמצאות בו עתודות הנפט המשמעותיות באיחוד האירופי. בגלל זאת, עלו לגדולה ערים כמו אברדין שהיא העיר השלישית בגודלה בסקוטלנד והיא נקראת גם "בירת הנפט של אירופה". בסקוטלנד חיים כ-5.5 מיליון אנשים על שטח של 78,782 קמ"ר כך שממש לא צפוף שם יחסית לישראל, שבה מצטופפים כ-8.5 מיליון אנשים על פני 22,072 קמ"ר.



המאכל הלאומי של סקוטלנד הוא ההאגיס, תבשיל שעשוי מחלקי פנים קצוצים של כבש (ריאות, כבד, לב), מעורבבים עם בצל, קמח שיבולת שועל, שומן כליות, תבלינים, מלח וציר, שמשמשים כמילוי בתוך קיבה. (המאכל דומה קצת לקישקע מהמטבח האשכנזי).
עוד מאכל סקוטי ייחודי הוא חטיף מארס או אוראו מטוגנים בשמן עמוק שאפשר למצוא במזללות.
המשקה הפופולרי במדינה הוא הויסקי ומשקה מוגז בשם איירן ברו (Irn Bru) שלפי הסקרים הוא נמכר הרבה יותר מקולה ופפסי גם יחד. 
האגיס (מקור התמונה)
למה כדאי לנסוע לסקוטלנד?

סקוטלנד היא אחת המדינות היפות ביותר בעולם. יש בה יותר מ-790 איים בגדלים שונים, יש לה חופים ארוכים עם המון מפרצים שיוצרים פיורדים מדהימים, המון אגמים, טירות עתיקות והרבה גבעות והרים ירוקים.
פרות סקוטיות (מקור התמונה)
טירה באדינבורו
מצעד חיילים סקוטים עם חצאיות סקוטיות וחמת חלילים (מקור)
בסקוטלנד תמצאו את בית ההוביט, שעוצב על ידי סטיוארט גראנט. גראנט התחיל לעצב את הבית בשנת 1984, כשהבית היה קטנטן, והוא היה עני. מאז הוא שיפר והוסיף ועיצב את הבית בלי הפסקה. היום הבית נראה מדהים והוא מאושר לחיות בו. בבית הנוח הזה יש שני חדרי שינה, משרד, חדר אמבטיה, מטבחים, אח ונחל קטן בחצר וגראנט מספר שהוא אינו מעריץ של הסופר טולקין וזה צירוף מקרים שהבית נראה כמו הבית של בילבו באגינס. הבית הוא לא אתר תיירות, גראנט גר שם עם אשתו, אבל הם מוכנים לקבל מבקרים אם יצרו איתם קשר מראש. המיקום: הכפר טומיץ', ההיילנדס הסקוטיים, צפון מערב סקוטלנד.

מקור התמונות ותמונות נוספות



ה-30 בנובמבר הוא גם יום אבטחת המחשב

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות