יום השכל הישר- 4 בנובמבר

בכל יום אנחנו נתקלים במקרה של אי שימוש בשכל הישר שגרם לקטסטרופה ואי נעימות לאנשים המעורבים.
לדוגמא: אדם שנפטר לפני כמה שנים מקבל חשבון טלפון מהתקופה בה היה מת, או שלט במעלית שעליו כתוב: "לעיוורים יש מערכת כריזה קולית".
לפעמים השגיאות קורות בגלל טעות שנעשתה כתוצאה מחוסר תשומת לב ולפעמים בגלל שמישהו מסרב לחשוב.
אחת הסיבות לכשל בשימוש בהיגיון הפשוט הוא גאוותנות. אנשים לפעמים מרגישים עודף של חשיבות עצמית עד כדי כך שהם חושבים שהם יכולים להתגבר על חוקי הפיסיקה וטעויות שנובעות מכך עלולות לגרום לאסון. לפעמים זה פשוט חוסר מחשבה שגורם לעשות משהו מטופש. לפעמים הסיבה היא רגשית- מרוב שאנחנו רוצים משהו שאנחנו יודעים שהוא לא טוב, אנחנו עושים רציונליזציה, כלומר מחפשים סיבות לשכנע את עצמנו שזה כן טוב ועושים את השגיאה. לפעמים הסיבה היא פשוט... טמטום.



המקור של יום השכל הישר
יום השכל הישר נוצר על ידי באד בילאניץ' ( Bud Bilanich), מאמן קריירה מפורסם שמתמקד בלהיות "הבחור עם השכל הישר". הוא הופיע בכמה מתוכניות הטלויזיה הבולטות ביותר בארה"ב, בכתבות במגזינים וכתב 19 ספרים על כיצד להצליח בחיים וכיצד השימוש בשכל הישר הוא חיוני לחלוטין להצלחה. 

השכל הישר הוא מושג עתיק שהראשון שהראשונים שחקרו אותו היו סוקרטס ואריסטו, באתונה העתיקה. סוקרטס היה שואל עוברים ושבים ברחובות על טבע העולם, כדי לגלות מהם הטוב, היפה, החומר והאדם. ההנחה שלו היתה שהשכל הישר של האנשים יספק את התשובות המתאימות לשאלות אלה.
אריסטו טען שהשכל הישר הוא חוש פנימי מובנה, מעין מפקח על חמשת החושים הפיזיים (ראיה, שמיעה, ריח, מישוש ומגע), האחראי להסקת מסקנות לגבי הגירויים הנקלטים במוח לגבי חומר מסוים.

כיצד לחגוג את יום השימוש בשכל הישר?
ביום השימוש בשכל הישר, תוכלו לקרוא ספרים או לראות סרטים בנושא כדי ללמוד מה גורם לטעויות בשימוש בהיגיון הפשוט ואיך אפשר להתגבר על הכשלים.
נסו להיזכר במקרים שבהם עשיתם טעויות שגרמו לתוצאות חמורות ואיך הייתם יכולים להימנע מהן (אל תיכנסו לדיכאון, לטעות זה אנושי, אבל ללמוד בטעויות זה מופלא).
אל תשכחו להתחיל להתאמן בלחשוב בהיגיון לפני שאתם עושים משהו ולא להיות פזיזים ונמהרים.

הנה כמה דוגמאות לתוצאות של מעשים שנעשו ללא מחשבה תחילה וללא שימוש בשכל הישר:










הוסף רשומת תגובה

0 תגובות