היום הבינלאומי למניעת התאבדויות- 10 בספטמבר

בכל שנה מתים כמיליון בני אדם בעולם כתוצאה מהתאבדות.
מקרי ההתאבדות מופיעים בכל קבוצות גיל, החל מגיל ההתבגרות ואפילו עד זיקנה, אצל שני המינים ובכל השכבות החברתיות.
בישראל מתאבדים מדי שנה כ-500 אנשים.



היום הבינלאומי למניעת התאבדות נועד להעלות את המודעות לחשיבות האבחון של דיכאון ומחשבות אובדניות אצל אנשים, כדי למנוע אותם מלבצע פעולה שתשים קץ לחייהם, באמצעות חינוך ותמיכה.

הגורמים להתאבדות יכולים להיות רבים ושונים, כשגורם הסיכון הראשי להתאבדות הוא דיכאון. גורמים נוספים להתאבדות הם משברים בחיים כמו אובדן של אדם אהוב, ייאוש וחוסר תקווה ממצב בריאותי, חברתי או כלכלי, הערכה עצמית ודימוי עצמי נמוכים, טראומה שקשה להתמודד איתה ועוד. בעזרת תמיכה באדם שחווה משבר אפשר למנוע התאבדות.
סימנים מקדימים להתאבדות:
אנשים שמגלים חלק מהסימנים הבאים עשויים להיות אנשים בעלי נטייה אובדנית:


מראה עצוב או דיכאוני או עצבני, איטיות בהליכה ובדיבור, דיבור חלש ושקט, שינוי בהרגלים כך שמתרחשת ירידה בתפקוד בתחומים כגון: שינה מרובה, הרגלים והשקפות דתיות, ירידה בתיאבון, אי הקפדה על מראה חיצוני, ירידה בכמות הדיבור, הזנחת תחביבים, התבודדות, חוסר התעניינות לגבי המתרחש בסביבה ובחיים, הזנחת/שינויים בהרגלים ופעילויות יום יומיות, הבעת תחושת היות האדם לטורח על חבריו ומשפחתו, או שינוי לרעה ביחסו אליהם, נטייה לבכי, לכעס ולצעקות לעתים קרובות, דיבור בחופשיות, בחוסר פחד ואף במשיכה אל המוות ואל נושאים שקשורים אליו, פיזור דיבורים המבטאים חוסר ערך עצמי ותחושת אשם, חלוקת הרכוש כמתנות לאחרים, אמירות המבטאות תפיסה פסימית על החיים או תחושת חוסר-מוצא, נטייה להסתכן באמצעים מסוכנים כגון: כלי נשק ועבודה, חלון, כביש, אמצעי עישון, אלכוהול, פגיעה עצמית פיזית בגוף.

כשאתם מדברים עם מישהו שאומר דברים שמעידים על קיומו של דיכאון או נטייה אובדנית, זיכרו תמיד לקחת את דבריו ברצינות וללא שיפוט. 
אל תגידו משפטים כמו "אתה ממציא את זה" או "אתה יותר מדי דרמטי". המאבקים של אנשים שנמצאים במצב כזה הם אמיתיים והם זקוקים לאמפתיה והבנה. אל תגידו גם סיסמאות כמו "התאבדות היא פיתרון סופי לבעיות זמניות" או "התאבדות זה לחלשים". הסיסמאות האלה לא יעזרו אלא אפילו יחריפו את ההרגשה של מי שנמצא במצב הזה שלא מבינים אותו.
אם אתם יודעים על מישהו שיש לו מחשבות אובדניות, יש ארגונים שמסייעים לאנשים בדיכאון ובעלי סיכון להתאבדות כמו ער"ן וסה"ר. בנוסף לתמיכה, הקשבה ואמפתיה, הפנו אותו אליהם או פנו בעצמכם כדי לקבל יעוץ איך לפעול.




ה-10 בספטמבר הוא גם יום השכן הטוב

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות