יום היארן בומבינג- 11 ביוני

יום היארן בומבינג (יום "ההפצצה בחוטים" או: "סריגת הרחוב")- 11/6

טוב, האמת שבאנגלית זה נשמע יותר טוב. יום ההפצצה בחוטים (Yarn Bombing) הוא יום שמוקדש לאמנות של סריגת לבוש לאובייקטים דוממים ברחוב. באגלית קוראים לאמנות הזאת גם yarnbombing, yarn storming, guerrilla knitting, kniffiti, urban knitting ו- graffiti knitting, ובאמת זה סוג של גרפיטי.
בישראל קוראים לזה סריגת רחוב וזה פחות נפוץ. זכינו לראות את האמנות הזאת בעיקר בזכות שפרה קורנפלד, הזוכה בעונה הראשונה של תכנית הריאליטי "האח הגדול" (בשנת 2008) שסרגה סוודר לעץ.

הסריגות לאובייקטים ברחוב הן יצירות אמנות ציבוריות שאינן קבועות (למרות שיש כאלה שנשארות על האובייקט במשך שנים). שלא כמו הגרפיטי הרגיל, אפשר להסיר אותן בקלות במידת הצורך.
יש סורגים שמלבישים את החפצים באופן חוקי ומקבלים אישור לעשות זאת. יש כאלה, כמו אמני גרפיטי רבים, שעושים זאת בחשאיות ומלבישים באישון לילה, בלי לקבל אישור. הלבשת אובייקטים ציבוריים היא מעשה לא חוקי, אבל ככל הנראה, רוב הקהילות אינן מעוניינות להעמיד לדין לוחמים חמושים במסרגות.

המטרה של גרפיטי היא בדרך כלל הבעת מחאה חברתית או פוליטית, סימון טריטוריה, קישוט, הבעה עצמית, פרסום או ונדליזם, ואילו המטרה של הפצצה בחוטים היא בדרך כלל קישוט והתאמה אישית של מקומות ציבוריים סטריליים או קרים, כלומר להוסיף לסביבה הקרה, התעשייתית והמונוטונית צבע וחיים.

ההיסטוריה של היארן בומבינג
מאמינים שמקור אמנות סריגת הרחוב היא בארה"ב, כשסורגים מטקסס מצאו דרך יצירתית להשתמש בשאריות החוטים שלהם בשביל חפצים, ומאז זה התפשט ברחבי העולם.
תחילתה של התנועה הזו מיוחסת למגדה סאיג, בת 37, מיוסטון, שאומרת כי לראשונה היא קיבלה את הרעיון ב -2005, כשסרגה לידית הבוטיק שלה כיסוי צמר חמים.
האמן ביל דוונפורט יצר והציג אובייקטים מכוסים בסריגה ביוסטון בשנות ה-1990.
בשנת 2008 אמניות סריגת הרחוב Jafagirls סרגו לעץ בילו ספרינגס שבאוהיו וזכו לתשומת לב בינלאומית. הן קראו ליצירה שלהן Knit-Knot.
העץ הסרוג של Jafagirls
התנועה המשיכה הלאה מהלבשה פשוטה של חפצים ל"סיפורים תפורים". לורן אופרל מלונדון יצרה את אמנות הרחוב שלה תחת השם Deadly Knitshade  וכך ייסדה את תנועת גרפיטי הסריגה הראשון של העיר.
למרות שסריגת הרחוב נפוצה באזורים אורבניים, סטיבן דאנייר, היה הראשון שהלביש סוודרים לעצים, סלעים ופסלים בחיק הטבע, ביער הלאומי של לוס פדרס החל משנת 2012.
מועדון היצירה יארנבומברס (אמה קרלי, הלן תומאס, גבי אטקינס, קלייר וייטהד ורבקה ברטון) הפכו לבעלות שיא גינס לתצוגה הגדולה ביותר של פריטים סרוגים, כש"הפציצו בחוטים" הוספיס של ילדים עם 13,388 פריטים סרוגים, כדי לשמח אותם בחג המולד. הן סרגו גם סוודרים לתיבות הדואר של הקהילה שלהן באסקס שבאנגליה. 
איך לחגוג את יום היארן בומבינג?
אם אתם כבר יודעים לסרוג, אז תתחילו לסרוג לעצים, ספסלים, תיבות דואר, גדרות וכל מה שיש מסביבכם כדי שיהיה צבעוני ויפה יותר. אם אתם לא יודעים לסרוג, תוכלו להירשם לקורס סריגה או להצטרף לסדנת "סריגת רחוב".
Copyright: photooiasson / 123RF Stock Photo

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות