יום הפיש אנד צ'יפס- יום שישי הראשון בחודש יוני

הפיש אנד צ'יפס הוא מעדן שהתחיל בתור ארוחה בסיסית של פועלים בתוך נייר עיתון, והפך למנה מנצחת במסעדות.
פיש אנד צ'יפס זו מנה של דג מטוגן וטוגני תפוח אדמה שמוגשים ביחד, במקור בתוך חתיכת עיתון כמנה לקחת לדרך (Take away).
הפיש אנד צ'יפס הומצא בחופי בריטניה באמצע שנות ה-1800 בעיקר כמאכל שנמכר לדייגים ועובדים על המזח.
מאוחר יותר, בשנת 1900, הפיש אנד צ'יפס הפך להיות סמל למטבח הבריטי ועשרות אלפי מסעדות בבריטניה כבר מכרו אותו.
במאה ה-19 הדיג בים הצפוני היה חלק עיקרי ונכבד בתעשיית העולם המתפתח. המוני אנשים עבדו בים, בדיג ובספנות והיו זקוקים לאוכל מהיר וזמין.
את המענה לצורך הזה נתנה מנת הדג והצ'יפס המטוגנים שהיו המזונות הכי זמינים באזור (דגים ותפוחי אדמה). הפיש אנד צ'יפס הוא מנה שאיפיינה את מעמד הפועלים שאכלו אותו בלי בושה בידיים.

בשנת 1858 פתח אדם בשם ג'ון לי את מסעדת הפיש אנד צ'יפס הראשונה באולדהאם שבאנגליה, וב-1863 פתח ג'וזף מאלין את מסעדת הפיש אנד צ'יפס הראשונה בתור מסעדת טייק אווי.
מאוחר יותר המנה שהייתה כל כך טעימה התפשטה לכל רחבי הממלכה המאוחדת, גם למקומות שנמצאים הרחק מהים והגיעה למרכזי הערים.
המהגרים שהגיעו לאוסטרליה, ארצות הברית וקנדה הביאו איתם את הפיש אנד צ'יפס גם לשם, ומשם המאכל כבר הגיע לעוד מקומות בעולם, וכך חצתה המנה גבולות והפכה לפופולרית בחלקים רבים של העולם. הפיש אנד צ'יפס חצה לא רק גבולות גיאוגרפיים אלא גם תרבותיים ומעמדיים, והפך להיות פופולרי אצל אנשים רבים, לא רק ממוצא אנגלי וממעמד הביניים.
אם תטיילו באנגליה למשל, תמצאו המון דוכנים של המאכל הלאומי שלהם, בכל פינת רחוב. אפשר לומר שהפיש אנד צ'יפס לאנגלים הוא כמו הפלאפל לישראלים.

איך לחגוג את יום הפיש אנד צ'יפס?
אפשר להכין בבית דגים מטוגנים מצופים בפירורי לחם עם צ'יפס בצד ולעטוף הכל בנייר עיתון. אפשר לאכול פיש אנד צ'יפס במסעדה, מומלץ עם בירה קרה והכי טוב זה ללכת לנמל, לאכול את זה מול הספינות, ולדמיין שאתם עובדי נמל במאה ה-19 באנגליה...
תמונה מתוך: wikipedia

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות