יום העצמאות של מונטנגרו- 21 במאי

אם אתם לא רואים אירוויזיון בעשר השנים האחרונות ולא עוקבים אחרי החדשות או קוראים עיתונים, יכול להיות שלא שמעתם על המדינה הקטנה בשם מונטנגרו שנמצאת בדרום אירופה, בחלק הדרום מערבי של מדינות הבלקן.
פירוש השם מונטנגרו הוא "הר שחור", בגלל היער השחור שכיסה בעבר את מדרונות הרי האלפים הדינריים שחוצים את המדינה והיום נשאר ממנו חלק קטן יחסית.
למדינת מונטנגרו היסטוריה ארוכה ומפותלת. בעת העתיקה שלטו בה האימפריה הרומית ואחר כך האימפריה הביזנטית. במאה העשירית העמים שישבו באזור גיבשו לעצמם שלטון משלהם: הסלאבים, האילירים, הרומאים והטורקים אבארים. המדינה נקראה אז בשם דוקליה.



במשך השנים, למרות שהיתה מדינה קטנה, היא הצליחה להילחם באימפריה העות'מאנית בזכות הצבא החזק שלה ולא נתנה לה להשתלט עליה. בזכות זה היא זכתה בכבוד גדול באירופה.
במלחמת העולם הראשונה, בשנת 1914, נכבשה על ידי אוסטרו-הונגריה ולאחר המלחמה הצטרפה לסרביה והפכה לחלק מיוגוסלביה.
בשנת 1941 סופחה לאיטליה וסבלה מהשלטון הדיקטטורי של מוסוליני.
עד שנת 2006 היתה מונטנגרו חלק מהפדרציה של יוגוסלביה והיתה מאוחדת בקשר רופף ולא בריא עם סרביה.



ב-21 במאי 2006 נערך משאל עם בנוגע להחלטה אם להתנתק מסרביה ולהכריז על עצמאות. 86 אחוזים מהעם השתתפו במשאל ורובם הצביעו בעד ההיפרדות. בעקבות זאת נסללה הדרך להפתרקות הסופית של שש הרפובליקות שהיוו בעבר את יוגוסלביה: קרואטיה, סלובניה, מקדוניה, סרביה, בוסניה הרצגובינה ומונטנגרו. מאז חוגגת מונטנגרו את יום עצמאותה בתאריך זה.
ב-28 ביוני 2006 התקבלה מונטנגרו כחברה ה-192 בארגון האומות המאוחדות.

במונטנגרו יש מגוון של עמים ושפות. השפה הרשמית שלה היא מונטנגרית אך מדברים בה גם סרבית, בוסנית, קרואטית ואלבנית. מזל שרוב השפות האלה דומות מאד זו לזו (חוץ מהאלבנית).
עיר הבירה של מונטנגרו היא פודגוריצה, השטח שלה הוא 13,812 קמ"ר והאוכלוסיה שלה מונה בסך הכל 644,578 נפשות.
הדת הנפוצה ביותר במונטנגרו היא הנצרות האורתודוקסית. המיעוט הדתי הגדול ביותר בה הוא של המוסלמים הסונים, שמונים כ-18% מהאוכלוסיה.

חוץ מהיותה מדינה קטנה אך מרתקת, מונטנגרו היא יעד נפלא לתיירות. יש בה נופים פראיים, סמטאות עתיקות, חופי ים עם מים בצבע טורקיז, חיי לילה עשירים ואנשים נחמדים ולבביים. 

בתמונה: דגל מונטנגרו







ה-21 במאי הוא גם יום סוף העולם שלא הגיע

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות