יום הקשיו - 23 בנובמבר

הקשיו הוא אגוז שכיף לנשנש במהלך כל השנה, וה-23 בנובמבר הוא יום החג שלו.

אגוז הקשיו שאנחנו כל כך אוהבים לאכול הוא הפרי של עץ הקשיו, שמתפתח מפימת הפרי, המקום שבו יוצא הפרח של הקשיו. את הפרי אי אפשר לאכול ללא עיבוד מכיוון שהקליפה שלו מכילה שרף שעלול לגרום לגוף לתגובת הרעלה. לכן אגוזי הקשיו נמכרים לאחר שהם עוברים תהליך של חימום וקילוף. לאגוז הקשיו יש ערך תזונתי רב. הוא מכיל המון נוגדי חמצון,ויטמין B ומינרלים כמו ברזל, אבץ, אשלגן, זרחן, מגנזיום וסידן. מומלץ לקנות אותו כשהוא כמה שיותר טבעי וללא תוספת מלח.


לעץ הקשיו יש גם פרי אכיל, שנקרא "תפוח קשיו" והוא בעל צורת אגס, אכיל ויש לו מרקם רך ומתוק. תפוח הקשיו מצופה בקליפה עדינה ולא מכיל גרעינים.
תפוח הקשיו
אגוזי קשיו על העץ
מקורו של עץ הקשיו הוא בצפון מזרח ברזיל. היום הוא גדל באזורים נרחבים באמריקה הדרומית. הקשיו הגיע גם לאפריקה ודרום מזרח אסיה על ידי הפורטוגלים בין המאות ה-15 ל-17, כשהיו אימפריה קולוניאלית וסוחריהם היו מסתובבים ומגלים את העולם. היום מגדלים את הקשיו באופן מסחרי ב-32 מדינות בעולם שיש בהן אקלים טרופי וסובטרופי, בעיקר בוייטנאם, ניגריה, גאנה, חוף השנהב, הודו, ברזיל ואינדונזיה.

לעץ הקשיו יש גזע מפותל כמו ספירלה ומרקם שמזכיר עור, והוא מגיע לגובה של 12 מטרים. הפרחים שלו קטנים, בהתחלה הם בעלי צבע ירוק בהיר ואז הם מאדימים, כאשר לכל אחד מהם חמישה עלי כותרת דקים וחדים.

עץ הקשיו הגדול בעולם הוא הקשיו של פירנג'י (Cashew of Pirangi) שמכסה כ- 7,525 מ"ר והוא ממוקם בנטאל, ריו גראנדה דו נורטה, ברזיל. הגודל שלו הוא כמו של 70 עצי קשיו ביחד, וכשמטיילים במקום שבו הוא נמצא, מרגישים שמטיילים ביער שלם של עצי קשיו, כשבעצם זה רק עץ אחד. מקור

מאגוזי הקשיו אפשר להכין משקה שדומה לחלב וגם גבינה צמחית. גבינת קשיו עשירה בשומן בלתי רווי שטוב לבריאות הלב. מגבינת הקשיו אפשר להכין עוגת גבינה טבעונית, פיצה טבעונית, מקרוני אנד צ'יז טבעוני ובעצם להשתמש בה כתחליף לגבינה בכל מאכל שמכיל גבינה מחלב פרה.
מתכון פשוט וקל לגבינת קשיו:
משרים 1 כוס של אגוזי קשיו טריים למשך הלילה במים קרים.
טוחנים במעבד מזון או בלנדר חזק את האגוזים עם מעט מים עד לקבלת המירקם הרצוי, מיץ מחצי לימון, 1 כף טחינה גולמית איכותית (לא חובה) ו-1 שן שום (לא חובה) ומעט מלח.
הגבינה מוכנה כשמתקבלת משחה אחידה וחלקה. את הגבינה אפשר להחזיק במשך שבוע במקרר בכלי סגור.
אם אתם רוצים, תוכלו להוסיף לה גם עשבי תיבול שאתם אוהבים, שמרי בירה או צנוברים.



באמריקה הלטינית מכינים מפרי תפוח הקשיו גם משקה.

הקשיו גורם לתגובות אלרגיות פחות מאשר אגוזים או בוטנים אחרים.

אגוז הקשיו הגיע לראשונה לגואה שבהודו, על ידי הפורטוגלים, בין השנים 1560 ל-1565. מגואה הוא התפשט בכל דרום מזרח אסיה, ובסופו של דבר, הגיע גם לאפריקה.

יש גם שמן קשיו שהוא תוספת טעימה לסלט או רוטב.

חלקים רבים של הצמח משמשים למטרות רפואיות.

לאגוזי הקשיו שאנחנו אוכלים יש גם צד אפל: תעשיית אגוזי הקשיו במדינות נחשלות משתמשת באנשים שמקלפים את האגוזים בידיים חשופות ונפגעים מהרעלנים שבקליפה שלו. חוץ מזה תנאי העבודה שלהם גרועים והשכר זעום. בשנים האחרונות מתגבר המאבק של פעילים אירופאיים למען סחר הוגן באגוזי הקשיו ומתן תנאי עבודה וביטחון תעסוקתי לאנשים שעובדים בתעשיית אגוזי הקשיו. כשאתם קונים קשיו, כדאי שתבררו מהיכן הוא הגיע ותקנו ממדינות שבהן יש סחר הוגן.




איך לחגוג את יום הקשיו?
יש כל כך הרבה חטיפים שמכילים אגוזי קשיו. תוכלו להתענג עליהם היום, רק כדאי לבדוק שהם כמה שפחות מעובדים ומומלחים כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של הקשיו. תוכלו להעשיר את הסלטים שלכם בקשיו. זה היום להכין גבינת קשיו שהיא תחליף נהדר ובריא לגבינה הרגילה. במקום חלב פרה, אפשר לנסות היום משקה קשיו שכמו שציינו קודם, עשיר מאד במינרלים וויטמינים מן הצומח.

ה-23 בנובמבר הוא גם יום פיבונא'צי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות