יום העצמאות של צפון קוריאה- 9 בספטמבר

היום יום השנה להקמת הרפובליקה העממית הדמוקרטית של קוריאה בשנת 1948. ביום זה מציינים את השחרור מהשלטון הסובייטי והפיכתה של קוריאה הצפונית לרפובליקה עצמאית ואת החלוקה של חצי האי לשני חלקים, צפוני ודרומי.
עבור אנשים רבים בצפון קוריאה, החג הפטריוטי הזה הוא יום שמעלה עצב מכיוון שחלוקת קוריאה לצפון ודרום קוריאה הפרידה לצמיתות חברויות ומשפחות.


איך נוצרה החלוקה?
יפן שלטה בקוריאה משנת 1910 ועד סוף מלחמת העולם השנייה, בשנת 1945. כאשר יפן נוצחה על ידי כוחות בעלות הברית, ברית המועצות כבשה את החלק הצפוני של קוריאה, עד לקו הרוחב 38, וארה"ב כבשה את חלקה הדרומי.
הממשל הצבאי הסובייטי הגיע לסופו בשנת 1948, כשהסובייטים החליטו להעביר את השלטון לקים איל-סונג. ההכרזה על הקמת המדינה החדשה, הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה, נעשתה ב-9 בספטמבר 1948 וקים איל-סונג הוכרז כראש הממשלה שלה.
צפון קוריאה הוקמה כאומה קומוניסטית, בגיבוי מסין וברית המועצות. דרום קוריאה, שאותה עזבו הכוחות האמריקאיים, הוקמה כרפובליקה דמוקרטית שעוצבה על פי מדינות אמריקאיות ומדינות קפיטליסטיות אירופאיות.
זמן קצר לאחר הקמת הממשלות הנפרדות תקפו כוחות צפון קוריאה את דרום קוריאה וניסו להחזיר את "המחצית התחתונה" לשליטתם. מלחמת קוריאה נמשכה שלוש שנים והרגה יותר מחצי מיליון חיילים, פצעה יותר ממיליון חיילים והרגה ופצעה כ-2.5 מיליון אזרחים (פלוס פגיעה והשמדת מספר עצום של מבנים ורכוש). אחרי שהמלחמה נגמרה, המצב נשאר אותו דבר וקוריאה הייתה עדיין מחולקת לשתי מדינות נפרדות: קוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית.

איך חוגגים בצפון קוריאה את יום העצמאות?
במהלך יום העצמאות מתקיימים בכל רחבי הארץ אירועים שונים כמו ריקודים המוניים, תערוכות אמנות, הופעות חגיגיות, אירועי ספורט ועוד. בכל 5 שנים עגולות להיווסדה של המדינה (כמו שנת ה-60, שנת ה-65 וכד'), מתקיים מצעד צבאי חגיגי בכיכר קים איל סונג בפיונגיאנג, בהשתתפות המנהיג העליון של קוריאה הצפונית.


עובדות עצובות...
אתם בטח כבר יודעים שצפון קוריאה היא דיקטטורה, ולאנשים שם אין גישה למידע וחירויות שרובנו נהנים מהם (אין להם אפילו גישה לאינטרנט, כלומר לפייסבוק, לטוויטר ולאינסטגרם!). אין להם גישה למזון באותה מידה כמו כולנו, ובממוצע אנשים בצפון קוריאה נמוכים בסנטימטר אחד עד שלושה מאשר אנשים בדרום קוריאה בגלל מחסור כרוני במזון. לצפון קוריאה יש את אחד מהצבאות הגדולים בעולם, עם 1.1 מיליון חיילים בתפקיד פעיל. כוחות המילואים שלה מונים שמונה מיליון חיילים והם הגדולים בעולם (למרות שהאומה היא רק במקום ה-48 מבחינת אוכלוסייה בעולם!).
תושבי צפון קוריאה נאבקים כלכלית למחייתם, והתשתיות (כמו קווי אספקת חשמל ונתיבי תחבורה) הן במקרים רבים ישנות ופגומות. אבל המשפחה שבשלטון, משפחתו של קים ג'ונג-און, מוציאה כסף רב על אורח חייה... כמו על אחזקת 32 בתים, כולל ארמונות ואחוזות מפוארים.

אם אתם רוצים לבקר בצפון קוריאה, תוכלו לעשות זאת במסגרת טיול מאורגן בלבד, דרך לשכת תיירות רשמית ובליווי מלווה רשמי צפון קוריאני. גם תיירים המחזיקים בדרכון ישראלי יכולים להיכנס למדינה בכפוף לקבלת ויזת כניסה דרך חברת "תרבותו", שלה יש זיכיון בלעדי בישראל להנפקת ויזות תייר בקוריאה הצפונית. יש המון מגבלות על התיירים כמו זה שאסור לדבר עם המקומיים, אסור להפגין חוסר כבוד כלפי מנהיג צפון קוריאה וסמלי המדינה ובכלל אסור להתנהג בצורה חריגה שנתפסת כפוגענית. כל פגיעה בכללים עלולה להוביל למאסר מיידי לזמן ממושך, לכן אם יש לכם בעיה בשליטה עצמית והתאפקות, עדיף לכם להימנע מלבקר שם!

יש גם משהו טוב להגיד?

אמנם הכבישים בקוריאה הצפונית משובשים וזקוקים לתיקון, אבל לפחות אין בהם עומסי תנועה.



יש בקוריאה הצפונית אוניברסיטאות ובריכות שחייה.
קוריאה הצפונית היא מדינה יפה עם נופים מהממים.
צפון קוריאה היא גם מקום מדהים למדי להביט בו בכוכבים ולעסוק באסטרונומיה - מכיוון שיש לה הרבה פחות תאורה בלילה יחסית לשכנותיה דרום קוריאה, יפן וסין. (החלק האפל כמעט לחלוטין שמוקף באדום הוא צפון קוריאה!)

כמה עובדות יבשות
צפון קוריאה נמצאת במזרח אסיה, וחולקת גבול עם סין בצפון ובמערב, ורוסיה בצפון-מזרח. עיר הבירה של קוריאה הצפונית היא פיונגיאנג. שטח המדינה הוא 120,538 קמ"ר והאוכלוסיה שבה מונה כ-25 מיליון נפשות.

ה-9 בספטמבר הוא גם יום טדי הדב

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות