יום העבודה בארה"ב וקנדה- יום שני הראשון בחודש ספטמבר

יום העבודה בארה"ב נחגג ביום שני הראשון בחודש ספטמבר בכל שנה, כהוקרה לאיגודים המקצועיים שדואגים לרווחת העובדים ולזכרם של עובדי הרכבת המפגינים שנהרגו ונפצעו במהלך הפגנה על ידי צבא ארה"ב ומארשלים (אנשי ארגון ביטחון פדרלי אמריקאי).
13 עובדים מתו ו-57 נפצעו בהפגנה שלימים נקראה "שביתת פולמן" בשנת 1894 כשאנשי צבא ומארשלים ירו בהם.


שביתת פולמן הייתה המאבק של פועלי המפעל פולמן לקרונות רכבת שגרו בעיר פולמן, עיר מיוחדת בשיקגו שהוקמה לצד המפעל  והונהגה על ידי בעל החברה ג'ורג' פולמן כמדינה פרטית.
בסוף שנת 1893, ארצות הברית שקעה במיתון עמוק. עובדים רבים פוטרו ומי שנשאר לעבוד- שכרו קוצץ. פועלי הרכבת, בהנהגתו של יוג'ין דבס, החלו להתאגד ולשבות כמחאה.
ב-29 ביוני 1894 הפכה אסיפה של עובדים באילינוי להתפרעות שבה הורידו הפועלים קטר מהפסים, חסמו מסילות רכבת והציתו בניינים. פולמן פנה לנשיא ארה"ב גרובר קליבלנד בבקשה שישבור את השביתה בכוח, בטענה ששיבוש פעולת הרכבות פוגע בשירות הדואר. בהסכמת הנשיא הוצאו לעובדים צווי מניעה ולהפגנה באילינוי נשלחו 12,000 אנשי שירות מרשלים, אנשי מיליציה מאילינוי וחיילים. במהלך פיזור ההפגנה נהרגו 13 פועלי רכבת ונפצעו 57.

כדי להרגיע את הרוחות הסוערות, קבע נשיא ארה"ב שיום העבודה יהיה חג פדרלי רשמי. עד אז, יום העבודה היה יום לא רשמי שבו נערכו מצעדים על ידי תנועת העבודה בקנדה וארה"ב והוא נחגג לראשונה בשנת 1882. החל משנת 1894, לאחר שביתת פולמן, הפך יום זה לחג פדרלי רשמי.


היום חג העבודה הוא חג חילוני שמסמל גם את סוף הקיץ. האמריקאים נוהגים לערוך מפגשי משפחות וחברים ולבלות בפיקניקים ובברביקיו. נהוג לא ללבוש בגדים בצבע לבן אחרי סיום יום העבודה.

מתי מתקיים יום העבודה בשנים הקרובות?
2023- יום שני, 4 בספטמבר
2024- יום שני, 2 בספטמבר
2025- יום שני, 1 בספטמבר
2026- יום שני, 7 בספטמבר
2027- יום שני, 6 בספטמבר

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות