היום הלאומי של בלגיה- 21 ביולי

ה-21 ביולי הוא יום החג הלאומי של בלגיה, היום שבו החלה שושלת המלוכה הבלגית בשנת 1831, כאשר הוכתר הנסיך לאופולד להיות מלך הבלגים הראשון. יש כאלה שקוראים ליום הזה יום העצמאות של בלגיה.
בלגיה היתה עד 1830 חלק מהפרובינציות הדרומיות של הולנד. בשנת 1830, החלו הבלגים את המהפכה הבלגית שהובילה לפרישתה מהממלכה המאוחדת של ארצות השפלה (מדינה אירופית שהיתה קיימת בעבר והורכבה בעיקר מהולנד, לוקסמבורג ובלגיה) והקמת ממלכת בלגיה.

בלגיה מחולקת לשלושה מחוזות: פלנדריה (בצפון), ולוניה (בדרום) ובריסל. עיר הבירה שלה היא בריסל (שנמצאת במחוז בריסל).

יום החג הלאומי של בלגיה מתחיל בדרך כלל בטה דאום (מזמור הודיה ותפילה) קתולי בקתדרלת בריסל בהשתתפות המלך ומכובדים אחרים.
אחר הצהריים, הצבא הבלגי והמשטרה "עוברים מסדר" על ידי המלך, ואז מתחילה התהלוכה מהארמון המלכותי סביב פארק בריסל. בשמים יש מטס של חיל האוויר ובפארקים שבסביבה יש דוכנים של הצבא, ההגנה האזרחית, שירותי החירום ומחלקות ממשלתיות אחרות שבהם מתקיימת הסברה על תפקידיהם בציבור.

מבנים בולטים רבים בבריסל, שבדרך כלל סגורים למבקרים, נפתחים לקהל ביום הלאומי. ברחבי בריסל (בעיקר במרכז) מתקיימות הופעות בידור ובערב יש מופע זיקוקים גדול בפארק בריסל (Parc de Bruxelles).

גם בערים הקטנות יותר מתקיימים אירועים חגיגיים לכבוד החג וחוגגים אותו גם בשגרירויות בלגיה בחו"ל.

לכבוד היום הלאומי של בלגיה הנה כמה עובדות מעניינות עליה:

בלגיה היא ארץ קטנה למדי, השטח שלה הוא 30,528 קמ"ר (ישראל היא בגודל שני שליש ממנה) ויש לה שתי שפות שונות ושני עמים. בצפון, המכונה פלנדריה, חיים הפלמיים הדוברים הולנדית. בדרום, שנקרא ולוניה, חיים הולוניים, שמדברים צרפתית (שפה הלטינית). חלק נכבד באוכלוסייה הבלגית רוצה לחיות בשלום ודו קיום בין שתי הקבוצות האתניות, אבל יש תנועות שקוראות לפירוק הישות המדינית הבלגית לשני האזורים- שתי מדינות לשני עמים. על רקע זה מתקשים הבלגים להרכיב קואליציה יציבה וממשלה אחר ממשלה מסיימת את כהונתה בטרם עת. מזכיר לכם במקרה מדינה אחרת?



השם "בלגיה" ניתן לה מהרומאים הקדומים באזור (תחילת האלף הראשון, ימיו של יוליוס אוגוסטוס קיסר). הם כינו את המחוז שלהם בצפון גאליה "גאליה בלגיקה" על שם תושביה הבלגים הקלטיים והגרמאנים.

בלגיה היא הארץ שיש בה הכי הרבה טירות פר קמ"ר בעולם.

בלגיה היא ממייסדות האיחוד האירופי (EU) והמטה שלו נמצא שם, בבריסל.

בלגיה היא חלק ממדינות בנלוקס, איחוד כלכלי של שלושת המדינות בלגיה, הולנד ולוקסמבורג, שהוקם בשנת 1958. שלוש המדינות הללו נקראות גם "המדינות הנמוכות" משום שהקרקע שלהן נמצאת בעיקר בגובה או אפילו מתחת לפני הים.

הופל הבלגי הוא בעצם ופל שמקורו בצפון אמריקה. זהו ופל שעשוי מתערובת קלה ויש בו ריבועים גדולים ועמוקים יותר מהופל האמריקאי. במטבח הבלגי יש ופלים אחרים, ביניהם "ופל בריסל" ו"ופל לייז'" שמקורם בבריסל ובלייז'. אף אחד מהם לא נקרא ופל בלגי.




הבלש הרקול פוארו שמככב בספרי הבילוש של אגאתה כריסטי הוא בלגי.

עוד דמויות מפורסמות מעולם האנימציה שהן בלגיות: טינטין, הדרדסים, הזרבובים ולאקי לוק.

המילה ספא, שמשמשת למקומות שאליהם באים להירגע בעיסוי, סאונה, ג'קוזי וכו', מגיעה משם העיר ספא שבבלגיה, במחוז ולוניה שבדרום. העיר נודעה במעיינות החמים שלה וכבר במאה ה-14 התפרסמה כאתר של מעיינות מרפא. אז בפעם הבאה שאתם רוצים ללכת לספא, תבדקו אם זה בישראל או בבלגיה.

נפוליאון הובס בווטרלו, עיר מדרום לבריסל.

בשנת 1990, המלך הבלגי בודואן הורד מכיסאו למשך 36 שעות בטענה שהוא אינו כשיר למלוכה. הסיבה הייתה כי הוא התנגד לחוק ההפלות שהממשלה רצתה להעביר. אז הממשלה הורידה אותו מכיסאו, חתמה על החוק, ולמחרת החליטה שהוא שוב כשיר והחזירה אותו להיות מלך.



העיר אנטוורפן היא בירת היהלומים העולמית.

נמל התעופה הבינלאומי של בריסל הוא נקודת המכירה של השוקולד הגדולה בעולם. נמכרים שם כ-1.5 ק"ג שוקולד בדקה, יותר מ-2 טון ליום ויותר מ-800 טון בשנה.

בלגיה מייצרת מעל 220,000 טונות של שוקולד מדי שנה.

העיר גנט מארחת את הפסטיבל התרבותי הגדול ביותר באירופה, החל משנת 1843.

בבלגיה היה ראש הממשלה ההומו המוצהר השני באירופה. שמו הוא אליו די רופו והוא כיהן כראש הממשלה בין השנים 2011 ל-2014. הראשונה היא יוהנה סיגורדרדוטיר, לסבית מוצהרת שכיהנה כראשת ממשלת איסלנד החל מ-2009 עד 2013.

בבלגיה יש את פער השכר הנמוך ביותר בין גבר לאישה במדינות האיחוד האירופי.

בלגיה המציאה את הצ'יפס.

בלגיה היא אחת מהמדינות הבודדות בעולם שבהן ההצבעה היא חובה.

בבלגיה יש 11 אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו.
העיר ברוז' שהיא אחת מהערים המתויירות ביותר באירופה, נקראת גם "ונציה של הצפון", בזכות שפע התעלות שיש בה. 

בית עיריית לוון הממוקם על כיכר השוק ממול לכנסיית פטרוס הקדוש.
המבנה נבנה בסגנון האמנות הגותית המאוחרת בין השנים 1448 ל-1469
פארק המיניאטורות מיני אירופה בבריסל



הר האמנויות בבריסל


ה-12 ביולי הוא גם יום הג'אנק פוד

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות