יום איסלנד- 17 ביוני

היום הלאומי של איסלנד הוא חג שנתי לכבוד יסודה של הרפובליקה של איסלנד שנחגג ב -17 ביוני 1944.
תאריך זה מסמן גם את סוף מאה השנים של שלטון דנמרק באיסלנד.



איסלנד היא מדינת אי בצפון האוקיינוס האטלנטי, הממוקמת בין גרינלנד, נורווגיה וסקוטלנד, צפונית מערבית לאיי פארו.
איסלנד היא בין המדינות הכי פחות צפופות בעולם. השטח שלה הוא 103,000 קמ"ר (כמעט פי חמש מישראל), אך האוכלוסייה בה מונה כ-358,780 נפש בלבד, כשמחציתה חיה בעיר הבירה רייקיאוויק.

תאריך החג נבחר כדי לחגוג גם את יום הולדתו של יון סיגורדסון (Jón Sigurðsson), דמות מרכזית בתרבות האיסלנדית ומנהיגה של תנועת העצמאות האיסלנדית של המאה ה -19.

חגיגות היום הלאומי של איסלנד
האיסלנדים חוגגים את היום הלאומי בתהלוכות באזורים העירוניים, עם בגדים מסורתיים, ברקע של מוזיקת עם איסלנדית ומניפים את דגלי איסלנד. אחרי הטקסים הרשמיים שכוללים נאומים כמובן, מתחילות החגיגות השמחות, עם הרבה מוזיקה, אוכל ושתייה ושמחה גדולה.
נשים לבושות בלבוש איסלנדי מסורתי בעיר הבירה רייקיאוויק  (מקור התמונה)

לכבוד היום הלאומי של איסלנד, הנה כמה עובדות מעניינות עליה:


לאיסלנד יש נבחרת כדורגל טובה, שהעפילה לטורניר הגמר הבינלאומי ביורו 2016 והגיעה לרבע הגמר. בקיץ 2017 היא העפילה למונדיאל 2018. הדירוג הנוכחי של נבחרת איסלנד ברשימת הדירוג של פיפ"א, הוא המקום ה-40 בעולם, נכון ל-4 באפריל 2019. זהו הישג לא רע למדינה שיש בה כל כך מעט אנשים. לאיסלנדים יש גם ספורט ייחודי שנקרא "גלימה" (Glíma) - סוג של היאבקות שמקורה ויקינגי.

הציפור הלאומית של איסלנד היא הפאפין, תוכי ים, שמשיג את מזונו בעיקר בעזרת צלילה אל הים. לפאפין יש מקור גדול שהופך לאדום או כתום בעונת הרבייה, ובתום העונה הוא משיל אותו ונותר עם מקור צנוע יותר. באיסלנד מקובל לאכול את תוכי הים ואת הביצים שלו.
Image by Mario Liebherr from Pixabay
השפה הרשמית של איסלנד היא איסלנדית, שהתפתחה מנורדית עתיקה, שפתם של הוויקיניגים.


באיסלנד אין שמות משפחה. הם משתמשים בפטרונים, השם של האב ואז מוסיפים את שם הבן או הבת. לעתים הם משתמשים במטרונים (השם של האם). כל השמות הפרטיים שהם נותנים לילדיהם חייבים להיות מאושרים על ידי וועדת שמות לאומית שלא מאשרת בדרך כלל שמות זרים.



איסלנד היא המדינה הראשונה בעולם שבה כיהנה כראש ממשלה לסבית מוצהרת (והומוסקסואליים בכלל). יוהנה סיגורדרדוטיר כיהנה כראשת ממשלת איסלנד החל מ-2009 עד 2013.  
הימים בקיץ באיסלנד הם מאד ארוכים והאור נמשך עד חצות. בחורף מופיעים באיסלנד אורות הצפון, הזוהר הצפוני (אורורה בוראליס) מאיר את השמיים בצבעים שנעים בין ירוק לאדום וכחול. 
תיירים רבים מגיעים לאיסלנד לחזות בטבע הפראי שלה: קרחונים ומפלים עצומים (כמו מפלי דטיפוס), הרי געש וגייזרים. בשנים האחרונות מתפתחת באיסלנד תיירות גם בעונת החורף, ותיירים מגיעים למרחצאות החמים ולטיולים באופנועי שלג על הקרחונים.
מפלי דטיפוס, המפלים הכי חזקים באירופה (מקור התמונה)
איסלנד מייצרת גם מוזיקת פופ ורוק טובה מאז שנות השמונים. בין האמנים שקיבלו הכרה בינלאומית שמגיעים מאיסלנד נמצאים הזמרת ביורק, להקת הרוק סיגור רוס, להקת מום, הזמרת אמיליאנה טוריני ולהקת אוף מנסטרס אנד מן.
ה-17 ביוני הוא גם יום השטרודל תפוחים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות