יום האסתמה העולמי- יום שלישי הראשון בחודש מאי

כ-300 מיליון אנשים בכל רחבי העולם סובלים מאסתמה. יום האסתמה העולמי מוקדש להעלאת המודעות למחלה הכרונית הזו, ומטרתו להעלות את המודעות למחלה וללמד את הטיפול באסתמה לסובלים וקרוביהם ברחבי העולם.

האסתמה, שבעברית נקראת קצרת (נשימה) או גנחת (הסימפונות), היא מחלה דלקתית כרונית בדרכי הנשימה המובילות אוויר אל הריאות. האסתמה היא מחלה חסימתית התקפית. ההתקפים נגרמים בדרך כלל עקב אלרגיה


יום האסתמה העולמי צוין לראשונה בשנת 1998 על ידי היוזמה הגלובלית לאסתמה (GINA). הוחלט לקבוע את היום הזה משום שנראתה מגמת עליית עולמית בתחלואה באסתמה, במיוחד במדינות שבהן התעשייה מאד מפותחת. בישראל שכיחות המחלה נעה בין 8% ל-10%.

כמעט כולנו מכירים את הקול ואת המראה של משאף הונטולין, המשמש להקלה על התקף אסתמה, אך לא כולנו יודעים איך זה עובד ומה זה עושה. המשאף מרחיב את הסימפונות ומקל באופן מיידי על הנשימה. המשאף מכיל תרופה בשם סאלבוטאמול, שמאפשרת לשרירים שמקיפים את מעברי הנשימה בריאות להתרחב ולהקל על הנשימה.

יום האסתמה העולמי נועד גם לנפץ מיתוסים הקשורים למחלה כמו שזוהי מחלה פסיכוסומטית שנובעת ממצבים נפשיים. אמנם מתח נפשי יכול להיות אחד מהגורמים הרבים להתפרצות התקף, אולם הוא לא היחיד. גם עשן, פיח באוויר, וירוסים ואלרגיות גורמים להתפרצות התקף אסתמה.
מיתוס נוסף הוא כי חולי אסתמה צריכים לנוח ולהימנע מפעילות גופנית. גם מיתוס זה אינו נכון מכיוון שפעילות גופנית היא חשובה ורצויה לחולי אסתמה. היא עוזרת להם לתפקד, מקלה על הקושי בנשימה, מפחיתה התקפים ומשפרת את תפקודי הריאות. דווקא חוסר פעילות גופנית מעלה את הסיכון להתקף אסתמה.

מתי יצוין יום האסתמה העולמי בשנים הבאות?

בשנת 2020- יום שלישי, 5 במאי
בשנת 2021- יום שלישי, 4 במאי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות