יום נשיונל ג'אוגרפיק- 27 בינואר

ב-27 בינואר בשנת 1888 נוסד הארגון נשיונל ג'אוגרפיק (National Geographic). המטרה של הארגון הייתה לחקור את העולם ולקדם את הידע בכלל הציבור. תשעה חודשים לאחר שהוקם, פורסם המגזין הראשון שלו ומאז הוא יוצא באופן קבוע, פעם בחודש, 12 פעמים בשנה.


המנהל הראשון של הנשיונל ג'יאוגרפיק היה אלכסנדר גרהם בל, המדען והממציא הבריטי שהמציא את הטלפון של בל (רבים חושבים שהוא זה שהמציא את הטלפון, אבל יש בעניין זה מחלוקת ויש הרואים באנטוניו מאוצ'י את ממציא האבטיפוס של הטלפון). 
 במשך כמעט 130 שנים, הירחון סוקר ומפרסם אלפי נושאים, ומגיש לקוראיו כתבות ותמונות של מדינות רחוקות, איים נידחים, נופים קסומים ועוצרי נשימה, בעלי חיים נדירים, צמחים מופלאים ומנהגים מיוחדים ואקזוטיים של אנשים מתרבויות אחרות.

בהתחלה היה המגזין מורכב מכתבות טקסט רבות ומעט ציורים. אבל כשראו שהפופולריות של הגיליונות שהכילו תמונות רבות הייתה גדולה יותר, עברו המוציאים לאור לתוכן ציורי נרחב.

אלפי נושאים כיסה המגזין מאז היווסדו. החל מרקדנים יפים באי באלי ועד הרג אכזרי של בעלי חיים על ידי ציידים. בזכות הירחון אנשים הכירו דברים חדשים שמעולם לא העלו על דעתם ולא היו מסוגלים אפילו לדמיין. בזכותו העולם הרחוק והלא מוכר הפך לקרוב יותר ויותר.

הכתבות המתפרסמות בירחון עוסקות בנושאים מגוונים כגון היסטוריה, מדע, גאוגרפיה וגאולוגיה, ומדי פעם יוצאת מהדורה מיוחדת המוקדשת לנושא מסוים. לאחרונה מתבטא הירחון במיוחד בנושאים סביבתיים כגון כריתת יערות ומינים בסכנת הכחדה. המגזין זכה לשבחים רבים עבור הצילום היפה והאיכותי ואיכות החוברות והוא ידוע לטובה בשל במפות המפורטות שמתפרסמות לצד כתבות על מקומות שונים ברחבי העולם. 

ב-1 בספטמבר 1997 נוסד הערוץ הטלוויזיוני של נשיונל ג'אוגרפיק, שהוא ערוץ תיעודי שעוסק בעיקר בענייני גאוגרפיה, טיולים, בעלי חיים ומדע.


אחד הסיפורים המפורסמים ביותר של המגזין, הוא הסיפור על הנערה שרבט גולה מאפגניסטן. בשנת 1985 התפרסם בעמוד השער צילום של הצלם סטיב מק'קורי שבו פניה של נערה אפגנית עם עיניים ירוקות בוהקות ומבט חודר. דמותה של הנערה הפכה למפורסמת בכל העולם. לאחר שפלשה ארה"ב לאפגניסטן, החלו לחפש אותה ובשנת 2002 היא זוהתה כשרבט גולה, פליטה ממוצא אפגני שברחה לארה"ב בזמן המלחמה. סיפור חייה פורסם בגיליון מרץ 2003 ונעשתה עליה סדרה תיעודית בערוץ הטלוויזיה נשיונל ג'יאוגרפיק. הארגון הקים קרן על שמה של שרבט גולה, שבכספיה הוקמו מספר בתי ספר בקאבול שבאפגניסטן, והביאה לקידום חינוכן של בנות באפגניסטן ובמדינות אחרות באזור, כולל דאגה למזון ושתייה.
הנערה האפגנית- קישור לכתבה
הארגון תמך בפרויקטים נוספים חשובים ומשמעותיים כמו המשלחת לקוטב הצפוני של רוברט פירי ומתיו אנסון, חקר אנטרקטיקה על ידי רוברט בארלט, החפירות במאצ'ו פיצ'ו של היירם בינגהאם, הטיסה הראשונה מעל הקוטב הדרומי של ריצ'רד בירד, הצלילה התת-ימית של ז'אק קוסטו, חקר השימפנזים של ג'יין גודול, חקר הגורילות של דיאן פוסי, החקירה הארכיאולוגית של ג'ורג' באס, גילוי ספינת הטיטאניק הטבועה של רוברט בלארד, חקר הדינוזאורים של פאול זרנו ועוד. 

לכבוד יום נשיונל ג'אוגרפיק, חפשו גיליונות של הירחון בבית או בבית ההורים או הסבים שלכם. גם בספריות רבות אפשר לעיין בירחונים. אם יש לכם את ערוץ הטלוויזיה, צפו בתוכניות מעניינות. אנחנו נוטים לקחת את קיומו של הנשיונל ג'יאוגרפיק כמובן מאליו, אבל כשחושבים על זה, התרומה שלו לאנושות היא כל כך חשובה, עצומה ומשמעותית ובלעדיו היינו יודעים הרבה פחות וייתכן שהתפתחות האנושות הייתה איטית יותר. 

קישור לאתר של National Geographic

עמוד שער של נאשיונל ג'אוגרפיק (מקור)

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות