היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות- 3 בדצמבר

יום הנכים, או היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות, הוא יום שהוכרז על ידי האו"ם בשנת 1992. מטרתו של יום בעלי המוגבלויות היא לעודד הבנה טובה יותר של אנשים שסובלים מנכות, ולהעלות את המודעות שלהם לזכויותיהם לחיות בכבוד וברווחה ואת המודעות של החברה הבריאה ליתרונות של שילוב אנשים עם מוגבלות בכל היבט של החיים; כלכלי, פוליטי, חברתי ותרבותי. יום האנשים עם המוגבלויות אינו עוסק באופן בלעדי במוגבלויות נפשיות או פיזיות, אלא מקיף את כל הליקויים הידועים, מאוטיזם עד תסמונת דאון וטרשת נפוצה.
ההיסטוריה של היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות
הכל התחיל בשנת 1976, כאשר העצרת הכללית של האו"ם קיבלה את ההחלטה ששנת 1981 תהיה השנה הבינלאומית של אנשים עם מוגבלות. 5 השנים שבין קבלת ההחלטה ועד שהשנה המוקדשת לנכים הגיעה בפועל, נוצלו ללמידת הקשיים של הנכים, איך להשוות הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות וכיצד להבטיח שנכישם יקחו חלק באופן מלא בחיי הקהילה. נושא נוסף שנדון היה כיצד ממשלות בעולם יכולות למנוע הופעת מוגבלויות אצל אנשים מלכתחילה. נבדקו ונחקרו וירוסים ומחלות שונות שגורמים לסוגים שונים של נכות למשל. העשור שבין שנת 1983 ל- 1992 הוכרז על ידי האו"ם כעשור של האנשים עם מוגבלויות, ובזמן הזה החלו ליישם את את כל הנלמד כדי לשפר את חייהם של אנשים עם מוגבלויות בכל רחבי העולם. כמו למשל נושא הנגישות לנכים.


כיצד לציין את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות?
בכל שנה מאז 1992, מתקיימים מגוון רחב של אירועים במדינות רבות. יום הנכות משמש לדיונים, פורומים וקמפיינים הנוגעים לנכות, וקהילות מוזמנות לארגן פגישות, שיחות, ואפילו הופעות באזורים שלהן. אלו יכולים לנוע בין אירוח מוסיקלי למחזה, עם אנשים בעלי מוגבלויות שיהיו מעורבים בהפקות אלה. המטרה הכוללת היא להראות לאנשים שאינם נכים שאדם עם מוגבלות יכול לנהל חיי חברה תוססים, כמו כל אדם בריא לחלוטין. אנשים בריאים לא תמיד מודעים לעובדה הזו, מה שעלול להוביל לסוגים שונים של אפליה שמשתנה בדרגות חומרה. הנכים, לעומת זאת, נהנה ממופעים כאלה על ידי זה שהם מוכיחים לעצמם שיש דברים רבים שהם עדיין יכולים לעשות, למרות התנאים המגבילים שלהם, מה שיכול לעזור להערכה העצמית שלהם ולמנוע בעיות נפשיות כמו דיכאון. באופן כללי, אירועים מסוג זה נועדו לאתגר ולהיפטר מסטריאוטיפים שונים, כדי שאנשים עם מוגבלויות יוכלו ליהנות מחיים חופשיים מאפליה ומצוקות נוספות.
בכל שנה ביום זה יש דגש על היבט חדש הקשור לשיפור חייהם של אנשים החיים עם נכות. בשנת 2007, למשל, הנושא של השנה היה: "עבודה הגונה לאנשים עם מוגבלות". בשנת 2013 זה היה "לשבור מחסומים, פתיחת דלתות: לחברה בכלל ופיתוח לכל", גם הסיוע לאנשים עם מוגבלות שחיים בחברה כוללת בכל מדינה, ולוודא כי החברה נגישה עד כמה שאפשר לאנשים עם מוגבלויות בכל היבטיה, לבנות מבנים בטוחים ונגישים לכיסא גלגלים, התקנת כתב ברייל על כפתורי מעליות, התקנת מערכות קול לאנשים עם לקויות שמיעה ועוד. הנושא של שנת 2015: "עניינים של הכלה- חיבור והעצמה של אנשים מכל היכולות".


בישראל מצבם של הנכים עגום. הנכים חיים על קצבה זעומה בגובה 2,300 ש"ח בערך. בעבר נעשה ניסיון עדכון לחקיקה בעד העלאת קצבת הנכות בישראל כך שתהיה שווה לשכר המינימום, ע"י חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) לא הצליח וההצעה לא התקבלה. בינואר 2016 הציעה חברת הכנסת נאוה בוקר הצעת חוק להכפלת קצבת הנכות, שעדיין לא עברה. 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות