יום הגלגל הענק- 14 בפברואר

יום הגלגל הענק הוא היום ללכת ללונה פארק או לכל לפארק שעשועים אחר, לא משנה איפה, לעלות על גלגל ענק ולעשות סיבוב בין שמיים וארץ כדי לחגוג את יום הולדתו של ג'ורג' וושינגטון הבן, המהנדס האמריקאי שהמציא את הגלגל הענק הראשון בשנת 1893. 

במאה ה- 17 היו מתקני שעשועים שבהם הנוסעים ישבו בתוך מושבי עץ מחוברים למתקן גדול בצורת טבעת ואיש חזק היה מסובב אותם. המתקנים הראשונים היו קיימים בבולגריה וטורקיה.  
הגלגל הענק המודרני הראשון תוכנן עבור התערוכה הקולומביאנית העולמית שנערכה בארצות הברית בעיר שיקגו, במדינת אילינוי,  בשנת 1893. הוא היה אמור להתחרות במגדל אייפל שהוקם עבור תערוכת פאריז בשנת 1889.
מתכנן הגלגל היה ג'ורג' וושינגטון גייל פריס ג'וניור מגיילסבורג שבמדינת אילינוי ועל שמו נקרא הגלגל באנגלית- Ferris Wheel.
הגלגל הענק המודרני הראשון היה באמת ענק. הוא שקל כ- 2000 טונות והונע ע"י שני מנועי קיטור שהספק כל אחד היה 1,000 כוחות סוס. בגלגל היו 36 תאי נוסעים שכל אחד מהם היה בגודל של אוטובוס!
בכל תא נוסעים יכלו לנסוע 60 נוסעים (20 יושבים ו- 40 עומדים), כלומר בסך הכל יכלו לנסוע בגלגל 2,160 נוסעים.

הגלגל הענק היה בגובה 26 קומות והוא היה אחד המבנים הגבוהים ביותר בעולם. נסיעה בו נמשכה 20 דקות ומחיר הנסיעה היה חצי דולר. 
היום יש גלגלי ענק בכל פארק שעשועים כמעט. הגלגל הענק הגדול ביותר שיש בישראל נמצא בלונה פארק בתל אביב ומתנשא לגובה של כ-60 מטרים. הוא נפתח באפריל 2016, אחרי שהגלגל הענק הקודם פורק בשנת 2013 בגלל בעיות בטיחות. הגלגל הענק השני נמצא בפארק הסופרלנד שבראשון לציון ומשתרע לגובה של 52 מטרים. יש עוד כמה גלגלי ענק קטנים בישראל (של כ-5 קרוניות) בפארקי שעשועים קטנים כדוגמת הלונה גרנד שבגרנד קניון שבחיפה. 
הגלגל הענק הגבוה ביותר בעולם, היי רולר, נמצא בלאס וגאס וגובהו 167 מטרים. במקום השני נמצא הגלגל סינגפור פלייר, שמתנשא לגובה של 165 מטרים ובמקום השלישי הגלגל כוכב נאנצ'אנג סינית南昌之星) שנמצא בעיר נאצ'אנג, בירת מחוז ג'יאנגשי שבסין ומתנשא לגובה של 160 מטרים.



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות