יום הפרוזן יוגורט- 6 בפברואר

ה-6 בפברואר הוא היום של הפרוזן יוגורט, היוגורט הקפוא.

באנגלית קוראים לו Frozen Yogurt, או פרוגורט.


הפרוזן יוגורט הוא קינוח קפוא שדומה לגלידה, רק שעשוי מיוגורט. היוגורט מכיל כידוע תרביות חיידקים ולכן הוא גם בריא. מלבד החיידקים הטובים למעיים, ליוגורט יש עוד ערכים תזונתיים כמו סידן, חלבון, ויטמין D וויטמין B-12. 
הפרוזן יוגורט מכיל פחות קלוריות מגלידה (תלוי מה מוסיפים לו). אפשר להוסיף ליוגורט הקפוא פירות, ממתקים, עוגיות, קרמים ועוד, לפי הטעם האישי.

המרכיבים של הפרוזן יוגורט הם יוגורט, ממתיק, ג'לטין, סירופ סוכר וחומרי טעם וריח, המוקפאים במכונת גלידה. הפרוזן יוגורט קופא בטמפרטורה נמוכה יותר משל הגלידה, ולכן הוא מפשיר באיטיות רבה יותר ופחות מטפטף מגלידה.


הפרוזן יוגורט הגיע לישראל בשנות ה-80 של המאה הקודמת. הוא התקבל בהתלהבות רבה ועשרות דוכני פרוזן יוגורט נפתחו ברחבי הארץ והתמלאו בקונים. לאחר זמן מה ההתלהבות ירדה ודוכני הפרוזן יוגורט נסגרו או שנטמעו בתוך גלידריות. במשך שנים אף אחד לא שמע יותר על הפרוזן יוגורט. אבל יום אחד הפרוזן יוגורט קם לתחיה (תקראו על גך בהמשך) וכיום יש הרבה חנויות פרוזן יוגורט ובכל גלידריה שמכבדת את עצמה יש גם עמדה של פרוזן יוגורט. 
ההיסטוריה של הפרוזן יוגורט
אנשים התחילו לאכול יוגורט כבר לפני 4,000 שנים, במיוחד במזרח התיכון ובהודו.
בשנות ה- 1900 המוקדמות הגיע היוגורט לארה"ב והחל לרכוש פופולריות בקרב התושבים כמזון בריא במשך העשורים הבאים.
בשנת 1930 החלה חברת המזון Danone למכור את היוגורט ארוז עד שנות ה-1970. בשנים אלה עלתה הפופולריות של הגלידה, ובדנונה ניסו את טכנולוגיית הייצור של הגלידה הקפואה על היוגורט. חלק מהצרכנים אהבו אבל חלק דווקא התלוננו על הטעם.
בשנת 1981 פתחה חברת TCBY את החנות הראשונה של היוגורטים הקפואים. הם מכרו את היוגורט המתוק בטעם גלידה בחנויות שלהם, אבל שלא כמו דנונה, הם לא שיווקו אותו בקופסאות ארוזות אלא מילאו ללקוחות גביעים באמצעות מכונות.
משמעות השם TCBY היתה בהתחלה: This Can't be Yogurt (זה לא יכול להיות יוגורט), אבל לאחר שנתבעו על ידי חברת I Can't Believe It's Yogurt (אני לא מאמין שזה יוגורט) הם שינו את שמם ל- The Country's Best Yogurt, שזה עדיין אותם ראשי תיבות.
המכירות של הפרוזן עלו בצורה מטאורית מהר מאד והגיעו למכירות של 25 מיליון דולר בשנת 1986. היוגורט הקפוא היווה 10% משוק הקינוחים הקפואים בארה"ב ובאמצע שנות ה -1990 הגיעו המכירות למעל ל-300 מיליון דולר. אך בסוף שנות ה-1990 הצטננה ההתלהבות של האמריקאים ואופנת הפרוזן יוגורט עברה מהעולם.

בשנת 2000 קם היוגורט הקפוא לתחיה עם כניסתן של תערובות המכילות אבקת פרוביוטיקה חיה. את האבקה המציא ג'ון וודל (John Wudel), חלוץ הפצת הממתיקים החלופיים בענף הקינוחים הקפואים.
בשנת 2005, חנות קמעונאית קטנה בקליפורניה בשם פינקברי הציגה בשוק תוספות חדשות של יוגורט קפוא רך. בשנת 2006, יוגורטלנד המציאה את הפרוזן יוגורט הראשון בהרכבה עצמית בחנות הראשונה שלהם בפולרטון שבקליפורניה.
הפרוזן יוגורט זכה בעדנה מחודשת. מאות חנויות של פרוזן יוגורט שבהן הקונים יכולים לבחור את סוג היוגורט שהם רוצים ואת התוספות נפתחו.
גם בישראל הפרוזן יוגורט קם לתחיה בערך בתקופה זו והיום יש הרבה חנויות שאפשר לקנות בהן פרוזן יוגורט בטעם האישי והאהוב של כל אחד. את הפרוזן יוגורט אפשר לקנות היום גם בשלגונים.
איך לחגוג את יום הפרוזן יוגורט?
נו, איזו שאלה, ברור שלאכול פרוזן יוגורט! לקנות בגלידריה או בחנות מיוחדת לפרוזן יוגורט או שאפשר גם להכין בבית.
תמונה: מתוך ספר מתכונים לפרוזן יוגורט (קישור

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות