יום כתב הברייל- 4 בינואר

העולם חוגג את יום הברייל ב-4 בינואר, יום הולדתו של לואי ברייל, ממציא כתב הברייל.

כתב הברייל הוא כתב שמשמש עיוורים לקריאה על ידי מישוש של נקודות מובלטות כלפי מעלה על גבי הדף.



לואי ברייל נולד ב-4 בינואר 1809 בכפר קטן ליד פריז שבצרפת. אביו היה בורסקאי (מעבד עורות), ויום אחד, כשהיה בן 3, לואי שיחק במרצע שלו ונפגע בעיניו. הוא איבד את ראייתו אבל הוריו שלחו אותו ללמוד בחברת ילדים רואים. בגיל 12 נשלח ללמוד בבית ספר לעיוורים. בבית הספר, שהוקם על ידי ולנטין האווי, למדו הילדים לקרוא בעזרת אותיות מובלטות אותן מיששו. ברייל למד בדרך זו, אך נתקל בקשיים מכיוון שהאותיות היו מאד גדולות ולכן הספרים היו מאד כבדים וגדולים.

הספרים היו גם מאד יקרים, מכיוון שהודפסו באמצעות מכבש דפוס מיוחד עם חוט תיל. האותיות גם היו קרובות מדי זו לזו והיקשו על הקריאה. בבית הספר בו למד ברייל היו רק ארבעה עשר ספרים, ולמרות הקושי שבקריאה שלהם, הוא קרא את כולם.


ברייל חיפש שיטה פשוטה יותר שתאפשר לעיוורים לקרוא. בשנת 1821 הופיע בבית הספר חייל בשם שארל ברבייה, שסיפר על שיטה שהמציא שאיפשרה לחיילים בשדה הקרב, הנמצאים בתוך תעלות, להתכתב ביניהם בלי לחשוף את מקומם. לשיטה הוא קרא "כתיבת לילה" והיא התבססה על שימוש במטריצות של שתים עשרה נקודות מובלטות. השיטה של ברבייה היתה מסורבלת ונדחתה על ידי הצבא, אבל ברייל החליט שיש פוטנציאל ברעיון של שימוש בנקודות מובלטות, ופיתח שיטה שמבוססת על מטריצות של שש נקודות.

בשנת 1852 נפטר ברייל כתוצאה ממחלת השחפת. שנתיים לאחר מותו התקבל כתב הברייל כתקן. 
בתמונה: דודל (שרבוט גוגל) שהכינה גוגל לכבוד יום הולדתו ה-107 של לואי ברייל, בשנת 2006. (קישור)
בתמונה: שלט שכתוב גם בכתב ברייל בחניון העיוורים ביער בן שמן

בימינו תפס המחשב את מקומם של ספרי הברייל הכבדים. יש מקלדות ברייל מיוחדות וצגי מחשב שמבליטים את כתב הברייל כך שעיוור יכול לקרוא אותם. 
יום הברייל הוא הזדמנות להעלות את המודעות לעיוורים וכבדי ראייה, ולכך שצריך לעזור ולהתחשב בהם. זו הזדמנות מצוינת גם לזכור שאפשר להתגבר על מגבלות, ושאם רוצים, תמיד אפשר למצוא שיטות חלופיות לעשות דברים שנראים לאנשים ללא מוגבלויות מובנים מאליהם.

בתמונה: מחשב כף יד Braille 'n Speak שעובד בטכנולוגיית ברייל ונותן פלט קולי. מקור

בתמונה: דפים כתובים בכתב ברייל, מתוך הגדה של פסח (קישור)

 קוביה הונגרית טקטילית שמתאימה לעיוורים ולקויי ראייה (מקור)
ה-4 בינואר הוא גם יום הטריוויה ויום ההיפנוזה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות