יום הטוסט- יום חמישי האחרון בחודש פברואר

אולי זה נשמע קצת מצחיק, אבל יום חמישי האחרון בחודש פברואר הוא יום הטוסט.

טוסט (בעברית: קלי)  הוא מאכל שיש לו כל כך הרבה וריאציות. אפשר להכין אותו מפרוסה אחת ולהוסיף לו משהו מתוק כמו שוקולד, ריבה, חלבה ומה לא, ואפשר להכין אותו משתי פרוסות ולמרוח באמצע משהו כמו גבינה צהובה בתוספת ירקות. אפשר להכין אותו בריא עם לחם מחיטה מלאה, גבינה דלת שומן וירקות, ואפשר להכין אותו מושחת ולא בריא מלחמנייה מקמח לבן, חמאה ומלא גבינות מלאות בשומן רווי. אפשר להגיש אותו איך שהוא ואפשר לפזר עליו קינמון וסוכר, אבל איך שלא נכין אותו, כל אחד יכול למצוא את הטוסט החביב עליו וליהנות ממנו. 

כל מה שצריך בשביל טוסט הוא פרוסת לחם, טוסטר (בעברית: מקלה) ומשהו לשים עליו. אם אין טוסטר אפשר להשתמש בתנור או טוסטר אובן. אחד הזכרונות שיש לרבים מאיתנו מהצבא הוא להכין טוסט על גבי תנור סלילים.

ההיסטוריה של ימי הטוסט

יום הטוסט הלאומי נוסד בשנת 2014 על ידי חברת המזון טיפטרי בבריטניה שעשתה תחרות עולמית של טוסטים בשם Tiptree World Bread Awards. מאז חוגגים את יום הטוסט בכל שנה ביום חמישי האחרון של חודש פברואר. 

את יום הטוסט חוגגים בהכנת טוסטים והעלאת תמונות שלהם לרשתות החברתיות עם ההאשטג #NationalToastDay. חשוב מאד להכין את הטוסט כך שיראה כמו יצירת אמנות אכילה. את יום הטוסט מארגנים חברת טיפטרי ו- Brook Food  שמעניקות פרסים לאלה שלדעתם עשו את אמנות הטוסט הטובה ביותר.

מי המציא את הטוסט?

המילה "טוסט" נובעת מהמילה הלטינית tostum, שמשמעותה "לשרוף או לחרוך". הלחם הקלוי הראשון יוצר לראשונה בכדי לסייע בשימורו ולא בגלל שהצרכנים רצו בהכרח לאכול אותו כך. קליית לחם הפכה נפוצה באימפריה הרומית וכנראה שנעשתה שם לראשונה על ידי הנחת לחם על אבן כלשהי מול מדורות. מאוחר יותר, השתמשו במקלות ובמסגרות תיל להחזקת הלחם תוך כדי קלייתו. 

הטוסטר החשמלי הראשון הומצא על ידי אלן מקמאסטרס בשנת 1893 בסקוטלנד. למרות שהיה מהפכני, ידוע שהחיווט שלו נמס והעמיד אותו בסכנת שריפה. היה צורך בחשמל כדי להפעיל אותו, מה שעדיין לא היה זמין בכל העולם באותה תקופה. לאחר שנוצרה סגסוגת עמידה יותר בשיקגו בשנת 1905, הומצאו טוסטרים נוספים שהיו הרבה יותר בטוחים.

עד שהומצא הטוסטר האוטומטי בשנת 1913, הטוסטרים הצליחו לצלות רק צד אחד של הלחם בכל פעם, והיה צריך להפוך את הלחם ביד. הטוסטר האוטומטי למחצה, שכיבה את עצמו לאחר קליית הלחם הגיע לשוק בערך באותה תקופה. הטוסטר המקפיץ שאנו מכירים כיום נוצר בשנת 1919 ונרשם כפטנט בשנת 1921. זמן קצר לאחר מכן, בשנת 1927, יצאה לשוק מכונת חיתוך הלחם של אוטו פרדריק רוהדרר, שהגדילה עוד יותר את הפופולריות של הלחם והטוסט, וכן מה שהופך את הטוסט לקל יותר להכנה. כיום, קל יותר מתמיד להכין טוסטים, כלומר יש הרבה זמן לא רק להכין טוסטים ביום הטוסט אלא להכין גם אמנות טוסט אכילה!

יום הטוסט
טוסט עם ביצה עלומה שהחלמון נוזל ממנה

מתי יוצא יום הטוסט בשנים הקרובות?

2021- 25 בפברואר  

2022- 24 בפברואר 

2023- 23 בפברואר 

2024- 29 בפברואר 

2025- 27 בפברואר

2026- 26 בפברואר 

2027- 25 בפברואר 

2028- 24 בפברואר 

2029- 22 בפברואר 

2030- 28 בפברואר 

יום הטוסט

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות