יום המק אנד צ'יז - 14 ביולי

 כמה שאנחנו אוהבים ימי אוכל, בייחוד ימי אוכל שמכילים מקרוני וגבינה 😊.

מקרוני וגבינה, או איך שקוראים לזה באמריקה "מק אנד צ'יז", היא מנה שמכילה מקרוני מבושל ורוטב גבינה, בדרך כלל מגבינת צ'דר. המנה יכולה להכיל מרכיבים נוספים כמו בשר, ירקות ופירורי לחם אבל המרכיב ההכרחי הוא רוטב הגבינה.

במקור היו מכינים את המקרוני עם הגבינה כמאפה אפוי בתנור. אבל אפשר גם לבשל או להשיג את המק אנד צ'יז כמנה ארוזה, לטגן במחבת או לחמם בסיר.

הרוטב שמלווה את המקרוני הוא רוטב מורניי (בצרפתית: Sauce Mornay), שהוא רוטב בשאמל שלו מוסיפים גבינה מגוררת. לרוטב מוסיפים מלח ותבלינים כמו פלפל שחור ואגוז מוסקט.

המק אנד צ'יז נחשב בארצות הברית ובקנדה כאוכל מנחם, אוכל שמכיל בדרך כלל כמות גבוהה של פחמימות ושומנים שאוכלים בשביל להתעודד מבחינה נפשית.

ההיסטוריה של המק אנד צ'יז

כבר במאה ה-14 יש תיעוד לתבשילי פסטה עם גבינה בספר הבישול האיטלקי,  Liber de Coquina, שבו הוצגה מנת פסטה ופרמזן. בימי הביניים הופיעה מנה של פסטה טרייה וחתוכה ביד שהוכנסה לתערובת של חמאה מומסת וגבינה בספר הבישול האנגלי The Forme of Cury.

המתכון המודרני הראשון למקרוני וגבינה נכלל בספרה של אליזבת רפאלד משנת 1770, The Experienced English Housekeeper (עוזרת הבית האנגלית המנוסה). המתכון של רפאלד הוא לרוטב בשמל עם גבינת צ'דר - רוטב מורניי בבישול צרפתי - שמעורבב עם מקרוני, עם פרמזן מפוזר שאופים עד שהוא מבעבע וזהוב. 

The Experienced English Housekeeper

המקרוני וגבינה הפכו בבריטניה במהלך שנות העשרים של המאה העשרים למנה פופולרית גם במסעדות מזון מהיר וגם במסעדות יוקרתיות.
בארצות הברית הנשיא תומאס ג'פרסון והשף העבד שלו ג'יימס המינגס, נתקלו במקרוני אנד צ'יז בפריז וחזרו עם המתכון למונטיצ'לו, האחוזה של ג'פרסון. ג'פרסון כל כך אהב את הפסטה עם הגבינה, שהוא רשם הערות מפורטות על תהליך ההכנה. בשנת 1793 הוא ביקש משגריר ארה"ב בצרפת ויליאם שורט לרכוש לו מכונה לייצור הפסטה אבל כנראה שהמכונה לא התאימה, כי מאוחר יותר הוא ייבא גם מקרוני וגם גבינת פרמזן לאחוזתו מונטיצ'לו. בשנת 1802 הגיש ג'פרסון "פשטידת מקרוני" בארוחת ערב ממלכתית. מאז, המקרוני והגבינה האפויים הפכו למנה פופולרית בארה"ב בקרב המעמד הגבוה.
באמצע שנות השמונים של המאה העשרים, ספרי הבישול של מערב ארה"ב כללו מתכונים לתבשילי מקרוני וגבינה. ייצור במפעל של המרכיבים העיקריים הפך את המנה למשתלמת, והמתכונים הפכו אותה לנגישה. אבל כשהמק אנד צ'יז הפך להיות מנה פופולרית במטבח העממי, הוא איבד את משיכתם של בני המעמד הגבוה.  
לקנדה הגיע המקרוני עם גבינה על ידי מהגרים בריטיים שהגיעו מאזורים אחרים באימפריה הבריטית. המק אנד צ'יז פופולריים מאד בקנדה העכשווית. המותג הפופולרי ביותר של מארזי מקרוני וגבינה הוא Kraft Dinner. רואים במק אנד צ'יז את המאכל הלאומי של קנדה, לפני הפוטין (מאכל תפוחי אדמה, גבינה ורוטב שמוצאו בקוויבק). אומרים שהקנדים אוכלים יותר מק אנד צ'יז מאשר בכל מקום בעולם.

איך לחגוג את יום המק אנד צ'יז?
כמובן שהדרך לחגוג את המק אנד צ'יז היא לאכול ארוחה טובה של מקרוני עם גבינה. אפשר להכין לבד בבית ממתכון או להכין ממנה ארוזה. 
מנה של מק אנד צ'יז ארוזה - רק לחמם ולהגיש! (מקור)

אם אתם טבעונים, אין בעיה - יש גם מנה ארוזה של מק אנד צ'יז באתר של iHerb שטבעונים מעידים שהוא מצוין.
מק אנד צ'יז טבעוני (קישור)


גילוי נאות: השתמשנו בקישורים למוצרים בעמוד זה שנותנים לנו תגמול קטנטן עבור כל קנייה דרך האתר. אין השפעה על המחיר של המוצר במידה ואתם רוכשים דרכנו.

הוסף רשומת תגובה

4 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)