יום האופניים העולמי - 3 ביוני

באפריל 2018 הכריזה האסיפה הכללית של האו"ם שה-3 ביוני הוא יום האופניים הבינלאומי. ההחלטה להקדיש לאופניים יום מיוחד הגיעה כדי להכיר בהם כאמצעי תחבורה בר קיימא, פשוט, בר השגה, אמין, נקי ומתאים לסביבה, בעל ייחודיות, אריכות חיים וגמישות.
אין ספק שזה נכון. האופניים קיימים כבר מהמאה ה-19. הדגם הראשון המתועד של אופניים הוצג לציבור בפריז בשנת 1818 על ידי הברון הגרמני קארל פון דרייס. אלה היו אופניים שהונעו על ידי דחיפה של רגלי הרוכב כנגד הקרקע ונודעו כ"אופני דחיפה", או "דרייסין" על שם הממציא שלהם.


בשנת 1839 נוצרו האופניים המודרניים הראשונים על ידי הנפח הסקוטי קירקפטריק מקמילן אשר שכלל את דגם האופניים הקודם כשיצר גל ארכובה להנעת הגלגל האחורי.
בסוף שנות ה-60 של המאה ה-19 עיצבו הצרפתים ארנסט מישו ופייר ללמן את האופניים הראשונים עם הדוושות. האופניים שלהם היו עשויים כולם מעץ ובהמשך הכילו צמיגי מתכת. הדגם שלהם כונה "מטלטל עצמות" (boneshaker) מכיוון שהנסיעה בהם הייתה מאד לא נוחה.
בשנת 1870 המציא ג'יימס סטארלי האנגלי את דגם האופניים "אופני פני-פרת'ינג" שהכילו גלגל קדמי גדול במיוחד שאפשר לרוכב לנסוע במהירות גבוהה יותר מאשר אופני ה-boneshaker. האופניים האלה היו מסוכנות בגלל הגובה הרב של הרוכב שנפל מהם לא מעט פעמים. בשנות ה-90 של המאה ה-19 המציאו את אופני הבטיחות שהכילו שני גלגלים שווים ושרשרת הנעה.
שני רוכבים על אופני פני פרת'ינג, סנטה אנה, קליפורניה, 1886 
שנות התשעים של המאה ה-19 כונו "עידן הזהב של האופניים". הוסיפו להם הילוכים, הזיזו את המושב לאחור ופיתחו את ההנעה באמצעות שרשרת. הרכיבה על אופניים הפכה לנסיעה נוחה והם הלכו ונהיו פופולריים יותר ויותר.
האופניים לא מזיקים לסביבה כי הם לא מבזבזים שום משאבים ולא מזהמים. הרכיבה על אופניים תורמת לבריאות ומועילה במיוחד לאנשים שסובלים מסוכרת מסוג 1 ו-2.



איך לחגוג את יום האופניים העולמי?
ישנן סיבות רבות לכך שחגיגת יום האופניים העולמי היא חיונית לבריאות של תושבי כדור הארץ ולכדור הארץ עצמו. האופניים הם אמצעי תחבורה בר-קיימא פשוט לשימוש ובר השגה עבור מי שאולי אין לו גישה למכונית.
לכבוד יום האופניים תוכלו לרכוב עליהם בדרך לעבודה או למקום הלימודים שלכם. לא תצטרכו למצוא חנייה כשתגיעו.
תוכלו גם לצאת לטיול אופניים בטבע וליהנות מנוף ואוויר טוב.



ה-3 ביוני הוא גם יום החזרה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות