יום הדונאט- יום שישי הראשון ביוני

הדונאט הוא כדור בצק מתוק מטוגן בשמן, כמו הסופגניה. לדונאט יש גם גירסה עם חור באמצע (בצורת טורוס), מצופה או ממולאת בקרם או בסוכר. 


ההיסטוריה של הדונאט לא לגמרי ברורה. מה שידוע הוא, שהמראה הקלאסי שלהן, הטבעת, הגיע מאדם שעבד במטבח של ספינת סוחר בשנת 1847 בשם הנסון גרגורי. הוא לא היה מרוצה מהטעם ומהשמן הרב שהיה בדונאטס המקוריים הכדוריים, ולכן ניקב בהם חורים באמצעות מכסה של מכל של פלפל שחור.
גירסה אחרת אומרת שהדונאטס הגיעו לצפון אמריקה עם המתיישבים ההולנדיים באמצע המאה ה-19. הם נקראו אז בשמם ההולנדי Olykoeks, שמשמעותו Oily-cakes- "עוגות שמנוניות". 
ישנן גם עדויות ארכיאולוגיות לכך שהילידים באמריקה הדרום מערבית גם היו מכינים מאכל דומה.

יום הדונאט הלאומי נחגג בארה"ב ביום שישי הראשון בחודש יוני בכל שנה. יום זה נוצר על ידי צבא הישע האמריקאי בשנת 1938, לכבודן של המתנדבות שבזמן מלחמת העולם הראשונה היו שולחות לחיילים סופגניות וקפה. כ-250 מתנדבות של צבא הישע נסעו לצרפת במהלך המלחמה. בגלל הקושי שבהכנת מאפים טריים בבקתות שהוקמו בבניינים נטושים ליד קווי החזית, העלו שתי מתנדבות, מרגרט שלדון והלן פורויאנס, את הרעיון של אספקת סופגניות. הן סיפרו שהרעיון התקבל בהתלהבות רבה על ידי החיילים והפך ללהיט. מרגרט שלדון כתבה ביום אחד ביומנה: "היום הכנתי 22 פשטידות, 300 סופגניות ו-700 כוסות קפה". עד מהרה, הנשים שעשו את העבודה הזאת נקראו על ידי החיילים "דונאטס דוליז" ("Donut Dollies"), בובות הסופגניות.

איך לחגוג את יום הדונאט?
אמנם יום הדונאט הוא יום לאומי בארה"ב, אך אין סיבה שלא נחגוג אותו גם אנחנו, מכיוון שכולנו אוהבים דונאטס ומוקירים את העזרה שאזרחים מושיטים לחיילים בחזית. לכן לכבוד יום הדונאט, תוכלו לקנות או להכין דונאט, שמגיע בגרסאות רבות ומפתות, עם קרמים בטעמים וצבעים שונים כציפוי או כמילוי, עם סוכריות וקישוטים צבעוניים ומה לא. רק זיכרו, הדונאט הוא משמין מאד. בכל דונאט קטן שכזה יש בין 300 ל-350 קלוריות. 

דונאטס של מיסטר דונאטס (יש גם טבעוניים)

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות