יום השעועית- 6 בינואר

השעועית היא מזון על מאד נפוץ ברחבי העולם ומסיבה טובה: היא עשירה בסיבים, חלבון, ויטמינים ומינרלים והיא גם טעימה. השעועית היא קטנייה שבדרך כלל מהווה תוספת לארוחה העיקרית כמו בחמין, או כתבשיל ברוטב עגבניות וכד'.
ביפן, לעומת זאת, משתמשים בשעועית אדומה בדרך כלל כמרכיב בקינוחים.
בסין יש ממתקים שמשולבים בהם שעועית אדומה או שעועית מונג.
גם הסויה הוא סוג של שעועית שמקורו בסין. פולי סויה (אדממה) יכולים לשמש כחטיף טעים ובריא והטופו עשוי מסויה אף הוא.


רוטב הסויה, שרבים משתמשים בו במטבח לתיבול, עשוי מסויה. המיסו היפני עשוי מהתססת אורז וסויה.
במטבח המקסיקני מככבת השעועית במאכלים רבים ובימי המערב הפרוע של ארה"ב היו התושבים אוהבים לאכול שעועית לרוב.

יום השעועית נקבע בתאריך 6 בינואר לזכרו של חוקר הגנטיקה, שמכונה גם "אבי הגנטיקה", גרגור מנדל, אשר הניסויים שלו עם צמח האפונה היו היו הבסיס של הגנטיקה המודרנית. את יום השעועית יצרה לזכרו פאולה בוון (Paula Bowen) שרצתה לחגוג יום לכבודו של מיסטר בין וחוץ מזה, אבא שלה היה איכר שגידל שעועית. היום שמצאה לחגיגה היה בינואר, חודש שמצאה שהוא דל בחגים, ולכן החליטה שהוא יהיה ביום מותו של גרגור מנדל שחל ב-6 בינואר. 

היתרונות התזונתיים של השעועית:

השעועית היא מקור צמחי מעולה לחלבון- השעועית היא תחליף בריא לבשר, עוף ודגים. היא מכילה המון חלבון ותזונאים רבים ממליצים להעדיף את החלבון מן הצומח על פני החלבון מן החי.

השעועית טובה ללב- היא מלאה בסיבים תזונתיים מסיסים שמסייעים בהורדת רמות הכולסטרול והטריגליצידרים, וכך מאזנת את השומנים בדם.

השעועית טובה למערכת העיכול- השעועית עשירה בסיבים תזונתיים שעוזרים בהסדרת תהליך העיכול ומניעת עצירויות.

השעועית טובה לדיאטה- השעועית על כל סוגיה מכילה בין 2% ל-3% שומן ואין בה כולסטרול (כל עוד היא אינה מעובדת או מבושלת עם רכיבים אחרים המכילים שומן).

השעועית מאזנת את רמות הסוכר- לשעועית יש אינדקס גליקמי נמוך וכמות יפה של פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים שמאיטים את תהליך העיכול, מה שמסייע לשמירה על רמות סוכר יציבות בדם. השמירה על איזון ברמת הסוכר עוזרת במניעת עייפות ועצבנות ומפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2.


השעועית נלחמת בשומן המצטבר באזור הבטן- הסיבים התזונתיים המסיסים שיש בשעועית עוזרים להיפטר משכבת השומן שסביב הבטן שמעלה את הסיכון לסוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם.

נוח להשתמש בשעועית- השעועית היא קטניה שקל להשיג ולבשל. אפשר להשיג אותה בכל חנות מזון בצורתה היבשה, הקפואה או בקופסת שימורים והיא לא יקרה.

השעועית עשירים בערכים תזונתיים: בשעועית יש חלבון, פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמיני B לסוגיהם ומינרלים כמו ברזל, חומצה פולית, מגנזיום, מנגן, זרחן, אשלגן ואבץ.

אחרי כל היתרונות של השעועית שמנינו, אין ספק שהשעועית היא מזון על שמגיע לו יום מיוחד משלו. לכבוד יום השעועית, שלבו אותה בתפריט היומי שלכם. יום שעועית שמח!

שעועית בחמין
ה-6 בינואר הוא גם יום שלושת המלכים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות