יום הולדת לאליס בארץ הפלאות- 4 במאי

ה-4 במאי הוא יום הולדתה של אליס לידל, הילדה ששימשה השראה לסופר לואיס קרול לכתיבת הספרים "הרפתאות אליס בארץ הפלאות" ו"מבעד למראה ומה אליס מצאה שם".



תמונת הכריכה של הספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", מאת לואיס קרול
אליס לידל נולדה ב-4 במאי 1852 להנרי ג'ורג' לידל (הדיקן ב-Christ Church, הקולג' בו לימד לואיס קרול מתמטיקה) ולורינה האנה, שהיו חברים של לואיס קרול מאז שאליס הייתה בת ארבע.
היו לה שלושה אחים גדולים: הארי, ארתור (שמת מקדחת השנית כשהיה בן 3) ולורינה, ועוד שישה אחים קטנים, ביניהם אדית שאליה היתה קרובה ביותר.
הסופר לואיס קרול (או בשמו האמיתי: צ'ארלס לוטווידג' דודג'סון) היה מבלה הרבה עם אליס ואחיותיה, יוצא איתן לטיולים, מקריא להן סיפורים ומצלם אותן.

הסיפור "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" התחיל בסיפור שסיפר קרול לאליס ואחיותיה ב-4 ביולי 1862, כאשר הפליגו בסירת משוטים על התמזה באוקספורד. אליס אהבה את הסיפור וביקשה מקרול שיעלה אותו על הכתב.
אחרי כעשרה חודשים קרול כתב את הסיפור ובנובמבר 1864 הוא נתן ללידל כתב יד מאויר של הסיפור, שלו קרא "הרפתקאות אליס מתחת לאדמה". 

קצת לפני כן, ביוני 1863, התנתק באופן פתאומי הקשר של לידל עם קרול. כשקרול נתן ללידל את כתב היד הוא אמר לה ש"השתנתה מאוד וכלל לא לטובה - מן הסתם עוברת את שלב המעבר המביך הרגיל".
חוקרים רבים מאמינים שקרול היה מאוהב באליס ואף ביקש את ידה מהוריה, שסירבו להצעה.

תמונה של אליס לידל שצילם לואיס קרול ב-1858
החיים של אליס לידל לא היו קלים: היא התאהבה בנסיך לאופולד, דוכס אולבני, אבל הרומן נפסק בגלל שאמו ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת, התנגדה לקשר ביניהם ודרשה שהוא יתחתן רק עם בת אצולה.
לידל התחתנה עם שחקן הקריקט רג'ילנד הרגריבס ב-15 בספטמבר 1880.
על פי הביוגרפיות הרבות שנכתבו על לואיס קרול, הוא היה מאד מדוכא מהחתונה. הוא לא הגיע אליה ורק שלח מתנה. כשהוציא לאור את "הרפתקאות אליס מתחת לאדמה" הוא הסיר את תמונתה של אליס מהשער האחורי של הספר.
היחס של לידל אל קרול היה קריר. בהתכתבויות ביניהם שעסקו בענייני הספרים בעיקר הם קראו זה לזה: "גב' הרגריבס" ו"הסופר". אחרי שקרול נפטר לידל מכרה את כתב היד המקורי של הספר שנתן לה במתנה. 


במלחמת העולם הראשונה נהרגו שניים מתוך שלושת בניה של לידל, אלן וליאופולד. ב-1926 מת גם בעלה. בנה הצעיר קריל חי חיי פזרנות בלונדון עד שהתחתן ולא חזר לאחוזת המשפחה יותר. אליס חיה בבדידות עד שנפטרה ב-16 בנובמבר 1934, בגיל 82.
בשנת 1932, שנת המאה להולדתו של קרול, לקראת סוף חייה של אליס, היא קיבלה תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת קולומביה. היא ביקרה בארצות הברית וזכתה להתעניינות רבה. כשחזרה מהביקור שם כתבה לידל שהיא "עייפה מלהיות אליס בארץ הפלאות".
תמונה של אליס לידל, בגיל 7, מתוך האלבום של לואיס קרול

ה-4 במאי הוא גם יום נגד בריונות- 4 במאי יום מלחמת הכוכבים ויום הכבאים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות