יום שחרור הולנד- 5 במאי

בכל שנה ב-5 במאי חוגגת הולנד את השחרור שלה מהכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה.
העם ההולנדי שוחרר ברובו על ידי הארמייה הקנדית הראשונה, בסיועם של חילות בריטיים, חיל שיריון פולני, וחיילים אמריקאיים, בלגיים, הולנדים וצ'כים. חלקים אחרים של המדינה, במיוחד בדרום-מזרח, שוחררו על ידי הארמייה הבריטית השנייה, שכללה כוחות מוטסים אמריקאים, פולנים וצרפתים.


ב -5 במאי 1945, הגנרל הקנדי צ'ארלס פולקס והמפקד הראשי הגרמני יוהנס בלסקוביץ הגיעו להסכמה על כניעת הכוחות הגרמניים בהולנד במלון Hotel de Wereld בוואגנינגן. יום אחד לאחר מכן, נחתם מסמך הכניעה באודיטוריום של אוניברסיטת Wageningen, הממוקם קרוב לשם.
אחרי השחרור בשנת 1945, יום השחרור הונצח כל חמש שנים. בשנת 1990 הוכרז ה-5 במאי כיום חג לאומי, חג השחרור שנחגג מדי שנה. 
ב -4 במאי, ההולנדים מקיימים את ה-"Dodenherdenking", יום זיכרון לאנשים שנלחמו ומתו במהלך מלחמת העולם השנייה ומלחמות הולנד בכלל.
ההולנדים מתכנסים ליד אנדרטאות בכל רחבי הארץ ומקיימים טקסי זיכרון. אחד מטקסי הזיכרון המוכרים ביותר מתקיים ליד האנדרטה הלאומית בכיכר דאם שבאמסטרדם ובבית Waalsdorpervlakte שבדיונות ליד האג, מקום בו נרצחו יותר מ-250 מתנגדים הולנדים על ידי הנאצים.
בשעה שמונה בערב מתקיימות שתי דקות של שתיקה.

יום למחרת, ב-5 במאי, מתחילות חגיגות השחרור. בכל רחבי הולנד מתקיימים פסטיבלים מוסיקליים, מצעדים של ותיקי מלחמות, זיקוקים וחגיגות גדולות. מוכר לכם מאיפשהו?



לכבוד יום השחרור של הולנד מהנאצים, קבלו כמה עובדות מעניינות על הולנד:

במלחמת העולם השנייה, אחוז היהודים שגורשו או נרצחו בהולנד היה הגבוה ביותר בין מדינות אירופה. מחקירות שהתבצעו לאחר המלחמה התגלה, שרבים מהאזרחים שיתפו פעולה עם הנאצים. עם זאת, בהולנד היו הכי הרבה חסידי אומות עולם שסייעו ליהודים.

הולנד היא ידידה טובה של ישראל.
בתמונה: מארק רוטה על אופניים






ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, נוהג להגיע לעבודה שלו על אופניים! גם כשהוא מתארח במדינות אחרות וגם כשהוא ביקר בישראל, הוא תמיד מעדיף להגיע ממקום למקום על אופניים.








יותר מרבע משטחה של הולנד נמצא בגובה מתחת לפני הים. חצי משטחה של הולנד נמצא פחות ממטר אחד מעל פני הים. שדה התעופה סכיפהול נמצא בגובה של 4.5 מטרים מתחת לפני הים. 
ההולנדים הם העם הגבוה ביותר בעולם. הגובה הממוצע של הגברים ההולנדים הוא 1.84 מטר ושל הנשים ההולנדיות הוא 1.70. מדענים אומרים שזה בזכות שילוב של גנים, תזונה ורווחה. אחרים אומרים שזה בגלל החלב שהם צורכים בשפע.

הולנד היא מדינה מאוד שטוחה. הנקודה הגבוהה ביותר שבה היא הגבעה ואלסרברג, שגובהה בסך הכל רק 322.7 מטרים, והיא נמצאת בקצה המזרחי-בדרום הארץ במחוז לימבורג. אפשר לומר שהולנד שטוחה כמו pannenkoek (פנקייק בהולנדית).

בגלל שאדמת אמסטרדם היא שכבה עבה של ביצה וחימר, כל הבניינים בנויים על עמודי עץ המותקנים על שכבה חולית בגובה 11 מטרים בממוצע. הארמון המלכותי בכיכר דאם בנוי על לא פחות מ-13,659 עמודי עץ.

הולנד ידועה בשדות הצבעוניים הנרחבים של הצבעונים שלה. הרבה פרחי צבעונים ופקעות מגיעים מהולנד. עם זאת, מקור הצבעונים הוא לא מהולנד. פקעות הצבעונים הראשונות הובאו להולנד מטורקיה, כשהתגלה שהאדמה ההולנדית טובה מאד לגידול שלהם.
בתמונה: צבעונים (Tulips) מהולנד (קישור)
הולנד מובילה במספר הלידות הביתיות. במדינות רבות נהוג ללדת בבית חולים. לא בהולנד: כ -30% מכלל הלידות ההולנדיות קורות בבית.



ההולנדים אוהבים קפה. אחרי הסקנדינבים, ההולנדים הם שותי הקפה הגדולים בעולם. הם שותים לא פחות מ -140 ליטר קפה בשנה בממוצע. 3.2 כוסות ביום!

86% מההולנדים מדברים אנגלית כשפה שנייה. כל הילדים ההולנדיים לומדים אנגלית בבית הספר. אם תבקרו באמסטרדם, תגלו שאתם יכולים לדבר כמעט עם כולם באנגלית רהוטה.

הולנד היא יצואנית הבירה הגדולה בעולם. בשנת 2001, חברות בירה הולנדיות ייצאו 1.3 מיליארד ליטרים של בירה לחו"ל. מחצית מהם נשלחו לארה"ב. 

ה-5 במאי הוא גם הסינקו דה מיו וגם יום המיילדות


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות