שמחת תורה ושמיני בעצרת- כב בתשרי

שמחת תורה הוא חג יהודי שבו חוגגים את סיום המחזור השנתי של קריאת התורה ואת תחילת הקריאה של המחזור החדש. 
חג שמחת תורה הוא חג בפני עצמו ואינו חלק מחג הסוכות, שנמשך 7 ימים. ביום זה קוראים את הפרשה האחרונה בתורה, פרשת "וזאת הברכה" ומיד אחריה מתחילים לקרוא את הפרשה הראשונה בתורה, פרשת "בראשית".
המועד שבו חוגגים בארץ ישראל את החג הוא כ"ב בתשרי. בחו"ל חוגגים את שמחת תורה ביום טוב שני של גלויות של שמיני עצרת, בכ"ג בתשרי. 

באותו יום שבו חל חג שמחת תורה חל גם שמיני עצרת, חג מקראי שנחגג למחרת היום השביעי והאחרון של חג סוכות. גם שמיני עצרת הוא חג נפרד מסוכות, והוא חל למחרת היום השביעי והאחרון של חג סוכות. המצווה בשמיני עצרת היא לשבות ממלאכה, מלבד מלאכת אוכל נפש. אחד ההסברים לחג זה הוא שביום זה באה לידי ביטוי אהבתו של ה' לעם ישראל.





מנהגי חג שמחת תורה
עיקר השמחה בחג בימינו מתבטא בריקודים עם ספרי התורה. בעבר לא נהגו לרקוד והשמחה התבטאה באמירת פיוטים מול ספרי התורה ובעשיית סעודה לציבור. 
את שיאן של חגיגות הסיום מסמלות ה"הקפות", שבהן מוציאים את כל ספרי התורה (או מספר טיפולוגי של ספרים כמו 7, 13, 18 וכדומה) מארון הקודש, ועורכים עמם שבע הקפות או יותר מסביב לבימה כשהם נישאים בזרועות המתפללים, תוך שירה וריקודים. את טקס ההקפות נוהגים לערוך מספר פעמים במהלך החג ובצאתו. לילדים נוהגים לתת דגלי שמחת תורה, דגלים מקושטים שאותם הם מניפים ואיתם הם רוקדים במקום עם ספרי תורה במהלך ההקפות.
במוצאי החג נוהגים לעשות הקפות שניות, בהן יוצאים עם ספרי התורה לרחובות ורוקדים פעם נוספת עם ספרי התורה.

כרטיסי ברכה לשמחת תורה   אנימציות לחג סוכות ושמחת תורה

מתי יוצא שמחת תורה בשנים הקרובות?
2020- 10 באוקטובר, כ"ב בתשרי תשפ"א
2021- 28 בספטמבר, כ"ב בתשרי תשפ"ב
2022- 17 באוקטובר, כ"ב בתשרי תשפ"ג
מקור התמונה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות