יום פיצול האישיות- 5 במרץ

ליום פיצול האישיות יש שתי גישות להתייחסות. הגישה הראשונה היא שזהו יום שנועד להעלות את המודעות להפרעה הפסיכיאטרית החמורה הנקראת הפרעת זהות דיסוציאטיבית, או הפרעת אישיות מרובה. הגישה השנייה היא שזהו יום לבחון את התכונות שלנו, כיצד הן באות לידי ביטוי במקומות שונים ובזמנים שונים וכיצד אנחנו מראים את עצמנו באופן שונה לאנשים שונים. 





הפרעת זהות דיסוציאטיבית, הנקראת במקור הפרעת אישיות מרובה, היא מצב רפואי שבו לאנשים שנפגעים ממנה יש אובדן זיכרון, חוויות חוץ-גופניות, ניתוק מרגשות וחוסר זהות עצמית, בדרך כלל כתוצאה מחוויה טראומטית.
אצל אנשים שיש להם הפרעת אישיות מרובה, באה לידי ביטוי בכל פעם דמות אחרת שהם מגלמים, בדרך כלל בעלת שם שונה, גיל ועיסוק שונה והם משוכנעים שבכל פעם הם מישהו אחר.
התנאים לאבחון הפרעת זהות דיסוציאטיבית הם: ההפרעה באישיות מתבטאת בקיום של שתיים או יותר אישויות מובחנות, והשינויים ביניהן תואמים ברגש, בהתנהגות, בזיכרון, במודעות, בתפיסה, בקוגניציה ובתפקוד המוטורי והחושי.
יש פערים חוזרים בהיזכרות באירועי היום יום, במידע האישי החשוב או באירועים טראומתיים, שלא מתיישבים עם שיכחה רגילה בחיי היום יום. הסימפטומים גורמים למצוקה משמעותית מבחינה קלינית ולפגיעה ביכולת התעסוקתית החברתית ויכולות אחרות. התסמונת אינה חלק מטקס דתי או תרבותי מקובת בתרבות או הדת אליה שייך האדם.
אי אפשר לייחס את השינויים לשימוש בחומרים משני תודעה כמו אלכוהול או מצב רפואי.
לפי ההגדרה שמקובלת היום, בעיקר בארה"ב, הפרעת זהות דיסוציאטיבית יכולה לכלול מספר אישויות, אך כוללת גם מגוון רחב של תסמינים אחרים כגון דיכאון, חרדה ואפיזודות דיסוציאטיביות והיא נגרמת בדרך כלל מטראומה קודמת.

ליום המודעות להפרעות זהות דיסוציאטיביות יש שתי מטרות: האחת, עבור אלו המושפעים באופן אישי מההפרעה, זו יכולה להיות דרך להעצים אותם, לעזור להם לחלוק את סיפוריהם וללמוד דרכים טובות יותר לאהוב ולקבל את עצמם בעולם שבו הפרעה מסוג זה אינה ידועה או מובנת.

המטרה השנייה היא להעלות את המודעות לגבי ההפרעה עצמה, לעזור לאחרים להבין מה המשמעות של הפרעת זהות דיסוציאטיבית וללמוד דרכים טובות יותר לניהול ההפרעה בחיי היומיום.

המחקר בימינו מראה את קיומה של ההפרעה, אך בשל נדירותה, לא רבים יידעו עליה. יום הפרעת הזהות הדיסוציאטיבית נועד לשנות את העובדה הזו ולהפוך אותה ליותר ידועה ברחבי העולם.


איך לציין את יום המודעות לפיצול אישיות/ הפרעת זהות דיסוציאטיבית?
בגלל שיש שתי דרכים להתייחס ליום זה, תוכלו לציין את היום באחת משתי הדרכים או בשתיהן. דרך אחת היא לחקור את תכונות האישיות שלכם. היכנסו למבחני אישיות ולימדו עוד על עצמכם. הזמינו חברים להיכנס איתכם למבחן ולהשוות את התוצאות. הדרך השנייה היא ללמוד על הפרעת זהות דיסוציאטיבית. לימדו כיצד זה משפיע על אדם ואיך מטפלים בו. אתם יכולים לצפות בהרצאות או לקרוא על ההפרעה. הראו תמיכה לאנשים הסובלים מההפרעה על ידי שיתוף הבנתך החדשה. אם אתם בעלי הפרעת זהות דיסוציאטיבית, עיזרו להעלות את המודעות אליה על ידי שיחה עם החברים והמשפחה על האופן שבו זה משפיע עליכם בחיי היומיום. שוחחו עם המטפל שלכם על דרכי ניהול ההפרעה.

קיראו את המאמרים האחרונים העוסקים בחקר ההפרעה ועקבו אחר האתרים הרפואיים המועדפים עליכם, על מאמציהם להעלות את המודעות להפרעה. 








הוסף רשומת תגובה

0 תגובות