יום פלוטו- 18 בפברואר

אם יש משהו שמשותף לכולנו, הוא שכולנו חיים במערכת השמש, מערכת של כוכבי לכת שמקיפים את השמש בסיבוב שנמשך שנה, שזה בערך 365.25 יממות. חוץ מכדור הארץ, מקיפים את השמש עוד שבעה כוכבי לכת גדולים ועוד גופים רבים נוספים וכוכבי לכת ננסיים.
מערכת השמש נוצרה לפני כ-4.6 מיליארד שנים והכתובת שלה היא: הבועה המקומית על זרוע אוריון, גלקסיית שביל החלב, היקום.
פלוטו הוא כוכב לכת שהתגלה ב-18 בפברואר בשנת 1930, והוא נחשב לכוכב הלכת התשיעי במערכת השמש במשך כ-76 שנים, עד שהגדרתו השתנתה מכוכב לכת מלא לכוכב לכת ננסי. גילה אותו אסטרונום אמריקאי בשם קלייד טומבו. 
את השם פלוטו הציעה ילדה בת 11 בשם ונישה ברני, על שמו של אל השאול במיתולוגיה הרומית. ונישה למדה על מערכת השמש וידעה שכוכבי הלכת קרויים על שמם של אלים מהמיתולוגיה וידעה שאחרי נפטון המרוחק יש חשיכה ללא כוכבים, וכשסבא שלה הקריא לה את המאמר על גילוי הכוכב החדש, היא הציעה שבגלל המקום החשוך שלו, יקראו לו "פלוטו" על שם אל השאול.
השם פלוטו מתחיל גם באותיות PL שהן ראשי התיבות של פרסיוול לוול, האיש שהשקיע את שארית חייו וכספו לאיתור כוכב הלכת (קלייד טומבו עבד במכון שלו) ולכן ההצעה של הילדה ונישה התקבלה. 
עד לאוגוסט 2006 חשבו שפלוטו הוא כוכב הלכת התשיעי והמרוחק ביותר מכדור הארץ במערכת השמש. הוא נחשב לכוכב הלכת הקטן ביותר מבין התשעה וגם המסלול שלו היה שונה משל שאר כוכבי הלכת ולכן הייתה חוסר הסכמה בשאלת סיווגו ככוכב לכת.
בשנת 2003 התגלה הכוכב אריס שאותו העריכו כגדול מפלוטו, מה שערער עוד יותר את מעמדו של פלוטו ככוכב לכת.
ב-24 באוגוסט 2006 התקיימה הצבעה בוועידת האיגוד האסטרונומי הבינלאומי בפראג, והוחלט להוריד את פלוטו ממעמדו ככוכב לכת ולהגדיר אותו ככוכב לכת ננסי. לפחות ניתן להתנחם בעובדה שמבין כוכבי הלכת הננסיים, הוא נחשב לגדול ביותר. 
כמו שאר כוכבי הלכת הננסיים והגופים הקטנים במערכת השמש, הוסיפו לשמו מספר ושמו החדש היה 134340 פלוטו.
עוד כמה עובדות מעניינות על הכוכב פלוטו
הרוחב של פלוטו הוא כ- 1,400 מיילים (2,380 ק"מ) שזה בערך מחצית הרוחב של ארצות הברית, או 2/3 מרוחב הירח של כדור הארץ.
פלוטו מקיף את השמש בממוצע במסלול של בערך 3.6 מיליארד מייל (5.8 מיליארד ק"מ), שזה פי 40 מכדור הארץ, באזור המכונה חגורת קויפר. שנה על פלוטו היא 248 שנות כדור הארץ. יום על פלוטו נמשך 153 שעות, שזה בערך 6 ימי כדור הארץ.
האטמוספירה של פלוטו מורכבת משכבה דקה של גזים, ביניהם חנקן, מתאן ופחמן חד חמצני. האוויר שמסביבו נראה בגוון כחול עם שכבות אובך ברורות.
לפלוטו יש 5 ירחים. הגדול ביותר, כארון, הוא כה גדול עד שפלוטו וכארון מקיפים זה את זה כמו כוכב לכת כפול.
לפלוטו אין מערכת טבעות.
הגשושית הראשונה והיחידה שחקרה את פלוטו הייתה ניו הורייזונס של נאס"א, אשר שוגרה ב־19 בינואר 2006 (בעת השיגור פלוטו עוד נחשב ככוכב הלכת) וחלפה בקרבת פלוטו ב־14 ביולי 2015.
הדמות המצוירת של דיסני, פלוטו- הכלב הנאמן של מיקי מאוס, ערך את הופעת הבכורה שלו בשנת 1930, באותה שנה שטומבו גילה את כוכב הלכת פלוטו. יש ספקולציות כי וולט דיסני קרא לכלב האנימציה על שם כוכב הלכת שהתגלה לאחרונה בכדי לנצל את הפופולריות שלו.
צילום של פלוטו על ידי הגשושית ניו הורייזונס, 13 ביולי 2015 (נחלת הכלל)
איך לחגוג את יום פלוטו?
לכבוד יום פלוטו תוכלו לבקר בפלנטריום הקרוב אליכם וללמוד עוד על אסטרונומיה. תוכלו גם לקרוא על הגילוי וההיסטוריה של פלוטו ומדוע הוא הוגדר ככוכב לכת ננסי לאחר שנחשב לכוכב לכת בגודל מלא במשך 76 שנים. את המחשבות והתגליות שלכם תוכלו לשתף ברשתות החברתיות עם ההאשטאג PlutoDay#.

ה-18 בפברואר הוא גם יום שתיית היין, יום אכילת גלידה לארוחת בוקר וגם יום הבטריה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות