יום שישי הראשון במרץ- יום לובשים כחול

את יום המתלבשים בכחול יזמה אניטה מיטשל, מורה אמריקאית שהחלימה מסרטן המעי הגס שלב 4, אבל איבדה חבר קרוב ואת אבא שלה למחלה.
מיטשל רצתה להעלות את המודעות לגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס שיכול להציל חיים. בשנת 2006 היא עבדה ביחד עם ילדי הכיתה שלה על רעיון ליום הכרה במחלה. הם העלו את הרעיון שבמקום המדים הקבועים שצריך לבוא איתם לבית הספר בכל השנה, ביום השישי הראשון של חודש מרץ הם יוכלו לבוא בבגדים כחולים על פי בחירתם, זאת בתנאי שהם יתרמו דולר אחד למחקר מחלת סרטן המעי הגס. 
בהמשך הפך כל חודש מרץ לחודש קידום המודעות לסרטן המעי הגס. 
הרעיון של להתלבש בכחול ביום שישי הראשון בחודש מרץ למען קידום המודעות למחלה הפך להיות ארצי בשנת 2009. אניטה הציגה את הרעיון לאגודת סרטן המעי הגס והם קידמו אותו בכל ארצות הברית בהתלהבות. כסמל לזיכרון של אנשים שנפטרו מסרטן המעי הגס נבחר כוכב כחול.
גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מעלה את הסיכוי להחלמה באופן משמעותי.
לסרטן המעי הגס אין סימפטומים גלויים בשנתיים שלוש הראשונות להתפתחותו, לכן מומלץ לכל אדם מגיל 50 ומעלה, הגיל שבו הסיכון לחלות במחלה עולה, לעשות בדיקות לגילוי המחלה, כמו בדיקת דם סמוי בצואה וקולנוסקופיה באופן שגרתי. לאנשים שיש להם סימפטומים של סרטן המעי הגס מומלץ להיבדק גם אם לא הגיעו לגיל 50.

הסימפטומים של מחלת סרטן המעי הגס הם:



שינוי בהרגלי היציאות, כמו שלשול, יציאות רכות וריריות, עצירות, שינוי בקוטר היציאה אשר נמשך יותר ממספר ימים. תחושה של חוסר התפנות. דימום רקטלי או דם מעורב בצואה, הדם יכול להיות אדום או בצבע אגוז ואף נוטה לשחור. כאבי בטן. חולשה/אנמיה על רקע חסר ברזל. ירידה במשקל. התסמינים האלה יכולים להעיד גם על קיומן של מחלות אחרות, אבל מומלץ להיבדק בכל זאת כאשר הם מופיעים.
כדי למנוע את המחלה יש לשמור על אורח חיים בריא: להימנע מעישון והשמנה, לעשות פעילות גופנית ולאכול בריא.

בשנת 2011, כרמן מארק וולוו, מעצב אופנה אמריקאי, שיתף פעולה עם הועד למלחמה בסרטן המעי הגס כדי לקדם את יום הלבוש הכחול.

איך לציין את יום הלבוש הכחול?

קודם כל, ללבוש בגדים כחולים שיש בדרך כלל לכל אחד בארון ולספר לאנשים את הסיבה, כדי לעודד אותם לקרוא ולהכיר את המחלה וללכת להיבדק. אפשר לתרום לאגודה למלחמה בסרטן, אפשר לתרום שיער לחולי סרטן והכי חשוב, לקדם את המודעות למחלה כדי למנוע את התוצאות הטרגיות שלה.

בתמונה: בחור מחופש לכוכב כחול במהלך הפנינג להעלאת המודעות לסרטן המעי הגס, ביום שישי הראשון של חודש מרץ, בארה"ב (מקור התמונה)






יום שישי הראשון בחודש מרץ הוא גם יום גאוות השם האמצעי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות