יום הרוח האנושית- 17 בפברואר

יום הרוח האנושית נחגג ברחבי העולם כיום הוקרה למחשבה החופשית ולעוצמתה של הרוח האנושית, לזכרו של הפילוסוף ג'ורדנו ברונו, שהוצא להורג בשריפה על המוקד בתאריך 17 בפברואר 1600, בגלל שהציג אמונות הנוגדות את רוח הכנסייה הקתולית באותה תקופה.

ג'ורדנו ברונו היה מדען, פילוסוף ואסטרונום שנולד בשנת 1548 בדרום איטליה בתקופת הרנסנס.
כשנולד נקרא פיליפו, אך כשהתבגר והיה בן 17, הוא החליט להפוך לנזיר דומיניקני והמסטר שלו במנזר נתן לו שם חדש: ג'ורדנו, על שם נהר הירדן שזורם תמיד, כמו מחשבותיו של פיליפו. בשנת 1572 הוא הוסמך לכמורה.


ברונו היה אדם למדן וסקרן מאד, שקרא אינספור ספרים וכתבים. הוא התעניין בפילוסופיה, בזיכרון ובמיתולוגיה המצרית והושפע מאד מרעיונותיו של הפילוסוף היווני אפלטון והאסטרונום המתמטיקאי הפולני קופרניקוס. ההתעניינות במדע שלו לא התקבלה יפה בקרב המסדר הדומיניקני באותה תקופה והוא נאלץ לעזוב את איטליה כדי לברוח מפני האינקוויזיציה, המוסד הקתולי שרדף, עינה והוציא להורג את כל מי שנחשב למתנגד לדת.



ברונו נדד באירופה והצליח ללמד פילוסופיה ולכתוב ספרים על רעיונותיו החדשים, כשכל פעם הוא מוצא אנשים שנתנו לו הגנה מפני הכנסייה הקתולית כמו מלך צרפת, אנרי השלישי.
בשנת 1583 הוא הגיע לאנגליה וניסה להתקבל להוראה באוניברסיטת אוקספורד. הוא לא התקבל למרות שאנרי השלישי המליץ עליו. גם לאוניברסיטאות אחרות באנגליה הוא לא הצליח להתקבל.

בגלל העיסוק שלו בזיכרון האשימו אותו שהוא עוסק בכישוף ובגלל קשריו עם המלך הצרפתי האשימו אותו שהוא מרגל עבור צרפת, אך הוא דבק ברעיונותיו ולא הפסיק לחקור ולהפיץ אותם.
הוא פירסם כתבים חשובים כמו "הדיאלוגים האיטלקיים", והגן על תורתו של קופרניקוס בדבר היקום. הוא הציג את תיאוריית מבנה היקום וטען שהכוכבים הנראים בשמים הם שמשות, היקום הוא אינסופי ומכיל עולמות רבים. 


בשנת 1585 הוא חזר לפריז, אבל בגלל דעותיו נגד הכנסייה הקתולית גם שם כבר לא קיבלו אותו הבריות, והוא עזב לגרמניה.
בגרמניה הוא הצליח להתקבל למישרת הוראה באוניברסיטת ויטנברג, ולימד שם במשך שנתיים. בשנת 1588 נאלץ לעזוב את גרמניה ולעבור לפראג, לאחר שגם שם האקלים האינטלקטואלי השתנה והוא הפך ללא רצוי. בפראג הוא קיבל כסף מהמלך רודולף השני, אך לא מצא משרת הוראה. הוא חזר לגרמניה והיה פרופסור באוניברסיטת הלמשטדט שבצפון גרמניה, שגם אותה נאלץ לעזוב כשהוחרם על ידי הלותרנים.


בשנת 1591 כשהיה בפרנקפורט, הוא קיבל הזמנה לוונציה מאת ג'ובני מוֹצֶ'ניגוֹ, משליטי העיר, שביקש ממנו לסייע לו בפיתוח הזיכרון שלו. הוא גם שמע על משרת הוראה למתמטיקה פנויה באוניברסיטת פדובה. באותה תקופה נפטר האפיפיור השמרן סיקסטוס החמישי, וברונו חשב שכעת האינקויזיציה איבדה מכוחה, ויהיה בטוח לשוב לאיטליה.
הוא לימד במשך שנה בפדובה, עד שפוטר ובמקומו נמסרה המשרה לגלילאו גליליי.

הוא עבר לונציה ולימד שם את ג'ובני מוצ'ניגו, השליט שהזמין אותו כדי לעזור לו בבעיות הזיכרון שלו. מוצ'נגו ציפה שברונו יפתח לו את הזיכרון באמצעות קסמים, והתאכזב כשברונו לימד אותו את מערכת הקיצורים שלו. מרוב כעס, מוצ'נגו הסגיר את ברונו לידי האינקויזיציה. ב-22 במאי 1592 נעצר ברונו ונשלח להשפט ברומא.
במשך שש שנים היה ברונו כלוא. האינקוויזיציה דרשה ממנו להכחיש באופן מלא את רעיונותיו אך הוא סירב. הוא הוכרז ככופר והועלה לשריפה על המוקד ב-17 בפברואר 1600 בקמפו די פיורי שברומא. כדי למנוע ממנו להמשיך לדבר, האינקויזיטורים מיסמרו את לשונו ללסת שלו. כדי להקל על ייסוריו בעת ההוצאה להורג, קשרו לצווארו שקית אבקת שריפה בעת שהעלו אותו למוקד.  


ג'ורדנו ברונו נחשב לאדם הראשון שהוצא להורג על ידי הדת, בשם המדע. הוא נחשב ל"מרטיר" (קדוש מעונה) הראשון, שהיה מוכן למות למען אמונתו במדע.

הוא הואשם בכך שלא האמין בדוקטיזם, האמונה שלישו לא היה גוף פיזי של אדם, ושלא האמין בשילוש הקדוש. עד הרגע האחרון סירב ברונו לחזור בו מרעיונותיו וכשגזר דינו הוקרא הוא אמר: "אולי חששכם בהטלת גזר דין זה גדול מחששי מגזר הדין המוטל עלי."
(זאת הסיבה כנראה שהחליטו למסמר את לשונו). 

לאחר מותו, בשנת 1603, הוא החל לזכות בהכרה ברעיונותיו והם לוקטו ופורסמו בספר.

בשנת 1899 הוקמה אנדרטה לזכרו, בקמפו דה פיורי שבאיטליה, המקום שבו הוצא להורג.

בערך בשנת 2000, 400 שנים לאחר הוצאתו להורג של ברונו, בזמן כהונתו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני, הביעה הכנסייה הנוצרית "צער עמוק" על ההוצאה להורג והכירה בה כטעות.

ביום הרוח האנושית אנשים בכל רחבי העולם מוזמנים לחשוב על הזכות שיש להם למחשבה חופשית, שהיא לא דבר מובן מאליו. יום זה נועד לקדם את השלום, האהבה והיצירה בעולם ולסלק את המחשבות הרעות, האגו והתוקפנות שיוצרים סכסוכים. 


ה-17 בפברואר הוא גם יום הדרך שלי

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)